'Vrije markt leidt tot steeds meer verliezers in Zaanstad'

26 mei 2014

'Vrije markt leidt tot steeds meer verliezers in Zaanstad'

Wim Verhoeven, schrijver van de Koffiekring Zaanstad: "Hoe langer ik mijn reis vervolg des te complexer wordt het beeld van de samenleving. De vrije markt kent in materieel opzicht winnaars, maar sociaal gezien steeds meer verliezers. Publicaties genoeg die deze stelling over beide categorieën ondersteunen zoals: Rijkste 1 procent bezit bijna een kwart van alle vermogen. Huishoudens met hulp van de voedselbank met 30% gestegen. Bijstandsgezin dit jaar in de rode cijfers."

Wim Verhoeven interviewt Zaankanters voor de Koffiekring Zaanstad, een niet-partijgebonden vrijwilligersinitiatief voor mensen die door de maatschappelijke veranderingen worden getroffen. Ook getroffen door bezuinigingen? Mail Wim! verhoevenkoffiekring@tele2.nl

Wim: "Je kunt deze verschijnselen in geld gaan meten, maar belangrijker is wat het met mensen doet. De verliezers beschrijven een psychische gesteldheid die vergelijkbaar is met een onschuldige die wordt veroordeeld. Ik sprak ontslagen bankmedewerkers die nog een afkoopsom kregen maar toch een zwart gat zagen naderen. Zij vonden het verschrikkelijk dat ze niet meer nodig waren. Het volwaardig deelnemen aan de samenleving is in feite voor de meeste mensen een eerste wens. Hoe kan dit worden gerealiseerd met een komende digitale revolutie en toenemende inkomensongelijkheid?"