Enthousiast congres kiest Emile Roemer als lijsttrekker

3 juni 2012

Enthousiast congres kiest Emile Roemer als lijsttrekker

SP-fractievoorzitter Emile Roemer is op het partijcongres zaterdag aangewezen als lijsttrekker voor de komende verkiezingen op 12 september. De leden van de SP hebben daarmee formeel hun vertrouwen in hem uitgesproken. Er waren geen tegenkandidaten.

Roemer liet in zijn toespraak weten blij te zijn met de steun van de leden en uit te zien naar 12 september. 'De keuze is simpel. Moet het liberaler, of socialer? Ik ben er klaar voor, de SP is er klaar voor!'Op het congres werd ook het nieuwe partijbestuur gekozen en werden twee leden gedecoreerd met de Gouden Tomaat voor hun inzet voor de partij.

Zo’n duizend SP’ers hadden zich verzameld in het Chasse theater in Breda voor het 18e congres van de SP. besproken werd onder andere het congresstuk 1 voor allen. Ook werd de lijsttrekker gekozen en werd een nieuw partijbestuur gekozen. Bevlogen sprekers verdedigden hun wijzigingsvoorstellen.

De congrescommissie kwam na de pauze met weloverwogen adviezen terug en na een tweede termijn konden de afgevaardigden hun stem uitbrengen. Een groot aantal wijzigingsvoorstellen en moties werd overgenomen door de commissie en een aantal is aangehouden tot de partijraad van november aanstaande. Applaus was er voor Tweede- Kamerlid en SP’er van het eerste uur Jan de Wit maar ook voor Tonnie Wouters, sinds jaar en dag actief voor de SP in Schijndel. Beiden kregen de Gouden Tomaat opgespeld. De Gouden Tomaat wordt uitgereikt aan mensen die zich buitengewoon verdienstelijk hebben gemaakt voor de SP. De in oktober 2010 overleden echtgenoot van Tonnie, Ger Wouters had al eerder op zijn ziekbed de gouden tomaat gekregen voor zijn jarenlange inzet voor de SP. Er werd veel gepraat over een mogelijke deelname van de SP aan een nieuw Kabinet. Sommigen vonden dat de SP maar een eigen Tv-zender moest beginnen, zodat Roemer wat vaker op het beeldscherm zou komen. Maureen, lid van de congrescommissie antwoordde: “Roemer komt straks elke dag op TV, daar gaan wij voor zorgen!” Jan Marijnissen werd herkozen als partijvoorzitter en Hans van Heijningen als algemeen secretaris.

Het nieuwe partijbestuur bestaat verder uit Rosita van Gijlswijk, Hans van Leeuwen, Renske Leijten, Vincent Mulder, Ronald van Raak, Manja Smits en Paul Ulenbelt, Michiel Brouwer en Arjan Vliegenthart. Uit hoofde van hun functie blijven ook Emile Roemer (fractievoorzitter Tweede Kamer), Tiny Kox (fractievoorzitter Eerste Kamer) en Dennis de Jong (fractievoorzitter Europees Parlement) lid. In oktober 2011 kozen de leden reeds negentien regiovertegenwoordigers. Deze mensen completeren het partijbestuur.

Namens de SP Zaanstreek waren aanwezig: Sonja van Elmpt, Gabriëlla Molica, Jan van Keulen, Maikel Kat, Jan Buter, Burhan Dogan en Evert Hartog.