Anna de Groot: "Gebouwen staan er om gebruikt en bewoond te worden"

3 februari 2006

Anna de Groot: "Gebouwen staan er om gebruikt en bewoond te worden"

Wormerveer - Het verbod op kraken wat minister Dekker van Volkshuisvesting wil invoeren kan niet de goedkeuring vinden van SP Zaanstad lijsttrekker Anna de Groot. "Kraken moet juist kunnen en het maakt de overbodige leegstand in onze stad duidelijk".

Anna de Groot: "Ik ben het er volkomen mee eens dat panden die meer dan een jaar leeg staan gekraakt mogen worden. De gemeente Zaanstad gebruikt de antikraak om eigen leegstaande panden te 'bewaken' en te 'bewonen'. Hier ben ik het niet mee eens. Gebouwen staan er om gebruikt en bewoond te worden".

Het Parool meldde op 31 januari j.l. het plan van Dekker:

"Dekker komt daarmee tegemoet aan een langdurige wens van het CDA. Kamerlid Jan ten Hoopen bepleitte al in 2003 een algeheel kraakverbod. Later beperkte hij dat tot een verbod op het kraken van bedrijfspanden, maar sindsdien heeft hij bij Dekker enkele keren zijn pleidooi voor een algeheel verbod herhaald.
Volgens Ten Hoopen trekt de kraakbeweging hoofdzakelijk illegalen en criminelen aan. Daarbij zijn ook steeds meer buitenlanders, omdat de kraakbeweging in de ons omringende landen wel verboden is".