Anna de Groot: "Mensen moeten gewaardeerd worden"

12 februari 2006

Anna de Groot: "Mensen moeten gewaardeerd worden"

Door: Willem Croese.

Zaandam - In buurthuis 'De Poelenburcht' organiseerde DIDF (Federatie van Democratische Verenigingen van Arbeiders uit Turkije in Nederland) vanmiddag een verkiezingsdebat met als thema 'Integratie en Samenleven'. Sprekers waren PvdA lijsttrekker Hans Luiten, Groen Links kandidaat Bert Boer, CDA kandidaat Herman Oomen, SP lijsttrekker Anna de Groot en DIDF voorzitter Nuri Karabulut.
De thema's die besproken werden door het publiek en de politici waren; armoede, werkloosheid, woningnood, stageplaatsen, enz.

SP lijsttrekker Anna de Groot: "Armoede bestrijden is voor de SP het belangrijkste punt. Zo zou je mensen die nu vrijwilligerswerk doen eindelijk eens een kans moeten geven op beloning. Er zal immers meer werk moeten komen, want de werkloosheid neemt in onze stad toe."
De SP wil meer jongeren aan een baan helpen. Momenteel zijn er onvoldoende stageplaatsen. "Gelukkig is de gemeenteraad bereid om hier hard aan te gaan werken", zegt Anna de Groot. De zaal reageerde teleurgesteld toen men hoorde dat de gemeente Zaanstad als werkgever slechts 25 stageplaatsen heeft weten te maken.
De organisatie 'Helpdesk' liet desgevraagd weten dat men twee jaar geleden met een negental bedrijven afspraken heeft gemaakt om stageplaatsen te krijgen. Slechts 1 stagiaire heeft een plek gekregen bij de Kredietbank.
Discriminatie bij bedrijven vindt plaats. De SP wil naar het model van de gemeente Nijmegen sollicitanten de gelegenheid geven om anoniem te kunnen solliciteren, zodat men niet afgewezen wordt op het feit dat men bijvoorbeeld een buitenlandse achternaam draagt.

Anna de Groot
Foto: Willem Croese

Woningnood

De woningnood is een probleem dat nagenoeg bij iedereen wordt erkend. Echter toen SP-er Anna de Groot meldde dat er teveel dure woningen gebouwd worden en zij pleitte voor 50 procent sociale woningbouw leverde dit kritiek op van de andere gesprekspartners.
Zowel de PvdA, Groen Links en het CDA blijven bij het idee van het huidige college beleid, namelijk 30 procent sociale woningbouw en 70 procent vrije sector.
SP raadslid Rob Poldner vroeg onmiddellijk om duidelijkheid: "Hoe moet de woningnood opgelost worden in Zaanstad terwijl de wachttijden voor sociale woningbouw tot acht jaar duren? Het is het huidige college niet gelukt om dit probleem op te lossen."
Het CDA is van mening dat 'doorstroming' het sleutelwoord is, want er wonen te veel mensen in te goedkope woningen. SP gemeenteraad kandidaat August Moot stelt vast dat de doorstroming niet goed op gang komt.
"In de Programmabegroting 2006-2009 staat dat de woningbouwcorporaties 46% sociaal, 29% midden duur en 25% duur bouwen en gaan bouwen, terwijl de projectontwikkelaars 5% sociaal, 25% midden duur en 70% duur bouwen. Ook de gemeente geeft toe (rapport rekenkamer) dat de markt van de dure koopwoningen op slot zit, aldus August Moot."
De PvdA wil dat de procedures versneld worden, zodat men meer en sneller kan bouwen. Groen Links ziet het project Inverdan als een oplossing, omdat daar veel woningen voor starters gebouwd kunnen worden.

Nederland is repressief

DIDF voorzitter Nuri Karabulut stelt vast dat Nederland repressief is geworden.
"Bijna bij alles wordt er een relatie gelegd met migranten. Als voorbeeld noem ik de WAO-ers. Hiervan wordt gezegd dat te veel Marokkanen en Turken gebruik maken van deze wet, terwijl men zich niet afvraagd hoe dit komt", aldus Karabulut.
Nu wordt naar de mening van de DIDF-er de 'inburgeringswet' opgelegd.
"Oudere migranten moeten zich nu ook schikken naar deze wet. Dit levert spanningen op in de maatschappij. De wet zegt dat de inburgering ook voor ouderen verplicht is en sancties volgen wanneer men hieraan niet voldoet. Denk aan het intrekken van de verblijfsvergunning en het korten op uitkeringen.
DIDF is voor inburgering alleen dit moet gekoppeld worden aan werk en studie. Het is niet 'wij' en 'zij'. Wij moeten met elkaar leven met gelijke rechten en plichten."
SP lijsttrekker Anna de Groot is het met de DIDF voorzitter eens. Zij stelt dat er een tweedeling is in Nederland en dan wordt het minder interessant om erbij te horen. "Mensen moeten gewaardeerd worden", zegt Anna de Groot.