Dode vogels en vogelgriep. Wat nu?

20 februari 2006

Dode vogels en vogelgriep. Wat nu?

Zaandijk - Dode vogels en vogelgriep. Het zijn twee onderwerpen die niet van elkaar los te denken zijn. Een zorgelijke kwestie vindt SP Zaanstad raadslid Rob Poldner. "Op dit moment horen en lezen wij dat de vogelgriep richting Nederland komt en mogelijk dus ook richting Zaanstad. Ik weet dat er op dit moment dode vogels worden gevonden en opgeruimd. Op de TV zien we dat een dierenarts belast is met de opruiming van dode vogels. Deze vogels worden vervolgens voor onderzoek naar een onderzoekslaboratorium in Lelystad gebracht."
Poldner heeft spoedvragen aan het gemeentebestuur gesteld over dit onderwerp.

Afgelopen vrijdagmiddag om 15:26 uur heeft hij deze ingediend, maar nog niets vernomen. Poldner heeft signalen binnen gekregen dat werknemers van de Dienst Stad zonder instructies of beschermende maatregelen dode vogels moeten ruimen.
"Dode vogels zijn er altijd, echter nu moet je grote risico’s incalculeren en zoveel mogelijk uitsluiten", aldus de SP - er.
Dat het spoedvragen zijn geworden komt doordat de gemeenteraad pas 2 maart a.s. vergadert en dan zouden er pas mondelinge vragen hierover gesteld kunnen worden.
De vragen van Rob Poldner zijn:
1. Welke maatregelen treft de gemeente Zaanstad bij het ruimen van dode vogels, met de kennis dat vogels besmet met het dodelijke vogelgriepvirus onze kant op kunnen komen?
2. Welke voorzorgsmaatregelen zijn er getroffen?
3. Wie is er belast met de ruiming of het toezicht hierop?
4. Zijn deze mensen voldoende beschermd tegen eventuele besmetting?
5. Gaan dode vogels ook voor onderzoek naar een laboratorium?
Zo nee, waar gaan deze dan wel naar toe?
6. Zijn er nog andere maatregelen genomen om risico's te voorkomen?