"Jongeren voelen politici aan de tand"

24 februari 2006

"Jongeren voelen politici aan de tand"

Door: Willem Croese

Zaandam – Eindelijk was het dan zover, de jongeren van Zaanstad konden ook eens de politici aan de tand voelen. De Jongerenraad Zaanstad organiseerde een verkiezingsdebat in het Paleis op de Dam. De bijeenkomst werd goed bezocht door zowel politici als jongeren.
Een spectaculair politiek debat werd het niet, al hadden de jongeren het gesprek uitstekend in handen.

Jongerendebat
Foto: Willem Croese

Jongerenhuisvesting

Alle politieke partijen waren het er wel over eens dat jongerenhuisvesting extra aandacht verdient.
De PvdA wil zich inzetten om de jongeren in Zaanstad te houden en niet dat zij naar elders vertrekken.
De VVD is zoals bekend een groot voorstander van Inverdan en sierde met het feit dat hier 150 jongeren woningen gebouwd gaan worden.
Het CDA wil de wachtlijsten voor jongerenhuisvesting drastisch terugbrengen.
Erik Schaap van ROSA: “Het lijkt wel of de andere politieke partijen het paradijs beloven in Zaanstad. Wij hebben geen beloftes, maar wel wensen. Er moet juist meer gebouwd worden en het kraken van leegstaande panden moet niet verboden worden. Ook dakloze jongeren zullen onderdak moeten vinden.”
Aart Molenaar van Democratisch Zaanstad reageerde fel: “De speculanten moeten keihard aangepakt worden.” Over kraken zei hij: “Je moet met je tengels afblijven van andermans spullen, dus kraken moet wel verboden worden.”
Zaanstad Transparant wil het mogelijk gaan maken om in dorpen zogenaamde lintbebouwing te bevorderen. Jan Heijne: “Wij willen kleine woningen achter grote woningen bouwen. Bijvoorbeeld schuren waarin jongeren kunnen gaan wonen.” De uitspraak van Heijne leverde hoongelach op.
De SP is voor tijdelijke alternatieven en kan zich vinden in het plaatsen van wooncontainers zoals op het voormalig slachthuis terrein in Zaandam. Anna de Groot: “Bedrijventerreinen die op vervuilde grond staan moet je slopen om daarna de grond te saneren en beschikbaar te stellen voor het bouwen van woningen voor jongeren. Er zal gebouwd moeten gaan worden voor starters. Bovendien is het splitsen van woningen een uitstekende oplossing.”
Ed Anker van de Christen Unie stelde dat Zaanstad ‘grossiert’ in leegstaande kantoren. “Die kantoren zijn niet van ons, dus dat is een moeilijk probleem. Juist de woningbouwcorporaties moeten hierin een belangrijke taak gaan vervullen. Zo kun je in oude en leegstaande kantoren wel woonruimte realiseren.”

Werk en school

Bijna alle politieke partijen maken zich druk over het aantal stageplaatsen wat nodig is om jongeren werkervaring op te laten doen. Bovendien zijn de stageplaatsen hard nodig zodat bijvoorbeeld VMBO-ers hun studie kunnen afmaken.
De vroegtijdige schooluitval, oftewel dat jongeren hun studie niet afmaken, is een grote zorg voor de politici. De aansluiting van school en werk zal bevorderd moeten worden. Het CDA wil de ‘gezinscoach’ invoeren daar waar het noodzakelijk is om jongeren op het rechte spoor te houden en dat jongeren juist gestimuleerd worden om door te gaan met hun studie en werk.

Vrije tijd

Het CDA is voor meer ‘graffiti’ vrijplaatsen. “Ik zie zoveel viaducten waar jongeren graffiti kunnen gaan spuiten”, zegt Ronald Ootjers.
De skeelerbaan is ook al een punt waar velen op terugkwamen. Anna de Groot (SP) stelde dat haar partij liever de skeelerbaan ziet dan de kunstijsbaan. Aart Molenaar vindt de skeelerbaan onzin: “Ik wil jullie een vingerwijzing geven die baan wordt gebruikt door 500 mensen en dat ding kost 15.000 euro. Dit is geen juiste besteding.”
D66 strafte deze opmerking af door te stellen dat 30 euro per jongere voor de skeelerbaan niet duur is. “Wat dacht je van de gesubsidieerde entree prijzen zoals van het Zaantheater. Daar is die 30 euro in één avond uitgegeven.”
ROSA raadslid Erik Schaap stelde dat in de ‘cultuur’ het geld opraakt. Een creatieve broedplaats als de Groote Weiver gaat helaas dicht. “Die mensen moeten naar elders en dat kunnen zij niet betalen, dus dat is het einde van de Groote Weiver.”
SP lijsttrekker Anna de Groot vindt net als ROSA dat de Groote Weiver moet blijven bestaan. “Er zullen goedkopere oplossingen gezocht moeten gaan worden om jongeren de gelegenheid te geven hun creativiteit te kunnen laten uiten. Fluxus en buurthuizen zijn gewoon veel te duur.”

Rode Magnetische Draak

Tijdens de pauze van het jongerendebat traden jonge Zaanse kunstenaars op. Met gedichten, verhalen en muziek maakten zij hun punten. Eén van hen is Mike ‘Rode Magnetische Draak’ Floris. Hij droeg een eigen indrukwekkend gedicht voor aan het publiek.

Mike Floris
Foto: Rob Poldner

Op de SP Zaanstad website kunt u de volledige tekst lezen, namelijk:
We zullen het hebben over de natuurlijke regering en de Wet van Tijd