Rob Poldner: "Oprichting 'Platform tegen de armoede in de Zaanstreek’ is noodzakelijk"

16 februari 2006

Door: Willem Croese

Zaandam – SP Zaanstad fractielid Rob Poldner is één van de initiatiefnemers tot de oprichting van het ‘Platform tegen de armoede in de Zaanstreek’. “Iedereen doet natuurlijk goed werk en zijn best, maar de kracht van armoedebestrijding zit in de bundeling van ervaring en kennis over de knelpunten en de oplossingen.
Het 'Platform tegen de armoede in de Zaanstreek' is niet alleen bedoeld om problemen te signaleren, maar juist ook om tot concrete actie over te gaan”, zegt hij.
Het idee om dit platform op te richten ontstond nadat de SP Zaanstreek onlangs een thema-avond organiseerde over armoede. Het is gebleken dat er wel 20 tot 25 organisaties zijn die zich bezighouden met armoede en armoedebestrijding. De tijd is aangebroken om deze krachten te bundelen om zo te proberen een vuist te maken tegen de armoede in de Zaanstreek.

Ontstaan van Platform

De SP Zaanstreek organiseert maandelijks scholing- of thema-avonden. 17 Januari jongstleden was het onderwerp armoede. Tijdens deze avond bleek dat er geen duidelijke samenhang en samenwerking is tussen voorzieningen, instellingen en organisaties. Samenwerking tussen allerlei organisaties en personen is absoluut noodzakelijk. Men zou dit moeten doen door middel van een sterke en gecoördineerde bestrijding van armoede.
Verder is gebleken dat veel politieke partijen regelmatig 'over' het armoede probleem praten, maar er weinig tot niets mee doen en vervolgens gaat men over tot de orde van de dag. De SP Zaanstreek heeft als politieke partij nu het voortouw genomen om verder te gaan dan klagen. De SP Zaanstreek vindt het hoog tijd om aan de slag te gaan.
Organisaties zoals EVA, de Voedselbank, Cliëntenraad WWB, NBA Wormer en Ebudget hebben zich aangesloten bij het platform.

Armoede

Rob Poldner legt uit wat armoede is:
“Armoede is wanneer de kosten van het dagelijks bestaan niet meer van het inkomen betaald kunnen worden. Dus de huur kan niet meer betaald worden, omdat je eerst moet eten.
Armoede is ook als je op achterstand wordt gezet in een omgeving die steeds materialistischer wordt, terwijl het inkomen achter blijft.
Uitsluiting van culturele, maatschappelijke en sociale activiteiten door de hogere contributies, deelnemersprijzen en entreeprijzen zijn de gevolgen hiervan. Ook dit is armoede.”
Volgens Rob Poldner moeten de gevolgen van alle bezuinigingen nog komen. De rekening zal vele malen hoger zijn dan de opbrengsten uit de bezuinigingen.

Aanpak

Het Platform tegen de armoede in de Zaanstreek weet door de ervaringen van de organisaties en individuele mensen zeer goed waar de knelpunten liggen en heeft zelfs mogelijke oplossingen. Rob Poldner stelt dat de politiek ook mee moet doen, zodat er concrete oplossingen gemaakt worden om de voorlopig niet te stuiten armoede te bestrijden.
Rob Poldner: “Naast het Platform tegen de armoede in de Zaanstreek probeert de SP Zaanstad ook de politiek in Zaanstad te mobiliseren. De politici kunnen dan de informatie van het platform gieten in bijvoorbeeld de reparatie van regelgeving op gemeentelijk niveau. Ook kunnen de partijen hun landelijke achterban beïnvloeden door duidelijk te maken dat er landelijk verbeteringen moeten komen.
Daarom is het van belang dat partijen als het CDA en de VVD ook zich aansluiten bij het politieke forum die de knelpunten en de oplossingen uit het platform serieus nemen om op deze manier vorm te geven aan bestrijding van armoede.”

Verkiezingsstunt

De gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart staan voor de deur. Op de vraag of het oprichten van het Platform tegen de armoede in de Zaanstreek een verkiezingsstunt is reageert Rob Poldner direct:
“Nee. Wij hadden niet het vermoeden dat een thema-avond over armoede dit tot gevolg zou hebben. De respons van organisaties geeft ons de verantwoordelijkheid om de armoede problematiek als structureel probleem op de agenda te zetten. In dit geval betekent het een initiatief tot het Platform tegen armoede in de Zaanstreek.
Dat het thema armoede speelt in verkiezingstijd is niet slecht. Geen enkele partij kan dit probleem vermijden. De armoede onder de Nederlandse bevolking en de armoede onder de Zaankanters in het bijzonder krijgt hiermee de aandacht die nodig is om politici tot daden aan te zetten.”

Tot slot wenst Rob Poldner dat de politiek bijvoorbeeld vertegenwoordigd wordt door het Zaans Progressief Platform (ZPP).