Rob Poldner: "Pas op voor glad ijs"

20 februari 2006

Rob Poldner: "Pas op voor glad ijs"

Door: Willem Croese

Zaandijk - Een kunstijsbaan is niet wat de SP Zaanstad direct wil, want de partij vindt de kosten te hoog voor de bouw van zo'n ijsbaan plus dat de gemeente Zaanstad hier geen geld voor heeft. Inmiddels kent Zaanstad een nieuw fenomeen, namelijk de 'Partij voor de IJsbaan'.
SP Zaanstad raadslid Rob Poldner vindt deze partij overbodig: "Het is leuk en ludiek, maar een one-issue partij versterkt niet het stadsbestuur. Natuurlijk vindt de SP het belangrijk dat de schaatssport voldoende mogelijkheden krijgt om de sport met zoveel aanhangers uit te oefenen."

Onlangs was er een debat van de Koninklijke Nederlandse Schaatsbond (KNSB) met gemeenteraadsleden in Westzaan.
Rob Poldner: "De meerderheid van de aanwezige partijen was het snel eens over de bijzondere positie die de schaatssport inneemt als het gaat om subsidies. De schaatsclubs trainen buiten de Zaanstreek en hebben geen inkomsten uit kantineverkoop.
Wij, politici waren het erover eens dat er een goede skeelerbaan in Zaanstad moet komen. En dit in overleg met de verenigingen."
Overeenstemming tussen de politieke partijen bestaat er ook over het feit dat er geen financiƫn zijn voor de bouw en een exploitatie van een kunstijsbaan. De SP Zaanstad fractie heeft dit van het begin af aan gezegd.
De Partij van de IJsbaan wil een kunstijsbaan in Zaanstad. Rob Poldner stelt vast dat het deze partij ook niet zal lukken.
"Een Partij voor de IJsbaan is niet realistisch, want er is geen geld voor een kunstijsbaan. Al zou de meerderheid van de gemeenteraad die ijsbaan willen hebben, dan kan het nog niet."

Sportcomplexen

Het is een tendens dat sportclubs samen moeten gaan op een groot sportcomplex. Een veel gehoord bezwaar echter is dat de sportclubs niet meer buurtgericht kunnen werken.
SP - er Rob Poldner hierover: "De SP Zaanstad is van mening dat sport zoveel mogelijk in de buurten moet plaatsvinden. Denk aan het stimuleren van sport bij jonge kinderen.
Het is echter onmogelijk om alle sporten in iedere wijk aanwezig te laten zijn. Daarom is het wel nodig om voor de wijken een multifunctioneel sportpark[je] te maken, terwijl voor sporten die minder gangbaar zijn een goede spreiding over de stad noodzakelijk is."

Topsport of niet?

Wanneer men ambitieuze mensen hoort praten dan is topsport alles en topsport gaat dan ook voor alles. Rob Poldner houdt er een wat genuanceerdere mening op na: "Natuurlijk is het belangrijk voor een stad om topsporters in huis te hebben, maar nog belangrijker is dat zoveel mogelijk inwoners van Zaanstad een sport kunnen beoefenen. Een arme gemeente als Zaanstad moet dus een keus maken. De SP kiest voor investeren in breedtesport zonder prestatiedrang, maar juist om veel mensen op een gezonde manier in beweging te krijgen. En wie weet ontdekken we op deze manier wel topsporters."

De afgelopen jaren is er veel gesproken over het saneren van de sport in de gemeente Zaanstad. Sommige verenigingen zouden teveel ruimte hebben en ander juist weer te weinig. De grond die vrij komt door dit saneren van sportclubs en hun terreinen zouden de gemeente goed uitkomen om commerciƫle activiteiten en woningbouw ervoor in de plaats te zetten.
Rob Poldner: "Wij zijn van mening dat een herschikking tot de mogelijkheden behoort echter zonder dwang. Geen verenigingen per definitie laten opheffen. Niet bezuinigen of stopzetten van gemeentesubsidies op sport."