Waar stopt het saneren van de Bieb?

27 februari 2006

Waar stopt het saneren van de Bieb?

Door: Rob Poldner

Zaandam - Het plan 'Saneren en Bouwen' om de bibliotheken te moderniseren en te behouden werd in 2003 door de gemeenteraad Zaanstad aangenomen. Aanvankelijk leek het de SP een goed plan om in het plan Inverdan een moderne bibliotheek te vestigen. Al is de SP tegen Inverdan.

Een overweging was dat de inwoners van Zaandam dan ook wat terug konden zien van de hoge investeringen die de gemeente in Inverdan doet. Een voorziening waar de inwoners direct belang bij hebben. Echter al snel bleek dat de kosten zo hoog zouden zijn, dat er aan de andere kant beknibbeld en bezuinigd moest worden om de bibliotheek in Inverdan te kunnen betalen. Dus moest de vestiging op het Kalf dicht.
De SP heeft hier tegen gestemd. Echter de meerderheid in de raad, waaronder de collegepartijen waren er voor. Weg bibliotheek Kalf.
Eind 2005 bleken er weer financiële problemen met de Bieb, zoals het nu heet. De gemeente wilde prijsverhogingen en loonsverhogingen niet doorberekenen in de subsidie die verstrekt wordt aan de Bieb. Gevolg een ontzettend tekort dreigt van 300.000 Euro. Waarschijnlijk wordt de Bieb in Inverdan ook duurder dan gepland, alhoewel we daar nog geen concrete gegevens over hebben. De tekorten zouden daardoor nog verder oplopen…!
De wethouder (voor een voldongen feit geplaatst) moet dit bedrag alsnog beschikbaar stellen om een bankroet te voorkomen. Overigens zonder de gemeenteraad hierin te kennen. In de memo die de raadsleden mochten ontvangen kan de wethouder niet garanderen dat er voldoende filialen verspreid over de stad open blijven. Het Noord Hollands Dagblad kopt op maandag morgen 27 feb. 2006: “BIBLIOTHEEK NAAR TWEE GEBOUWEN”.
Rosa heeft hier vragen aan het college over gesteld. De SP is het met de vragen eens en wacht op de verantwoording van het college.
Het zal toch niet zo zijn dat er alleen maar gesaneerd wordt en niet opgebouwd om Inverdan van de ondergang te redden?