5 SP-ers hebben hun zetel in Zaanse raad

16 maart 2006

5 SP-ers hebben hun zetel in Zaanse raad

Door: Willem Croese

Zaandijk - Het Zaans kwartiertje had burgemeester Mans nodig om de officiële installatie van de 39 'nieuwe' raadsleden te starten. De raadsvergadering zou om 19:30 uur beginnen.
De 5 SP Zaanstad raadsleden 'verklaarden en beloofden' zich te houden aan de spelregels van de gemeenteraad.

SP Zaanstad fractie
Foto: Willem Croese
En daar zitten ze dan de 5 SP-ers

De installatie werd weer een gebruikelijk tafereel. Keurig staan allemaal en de belofte of de eed afleggen. De burgemeester vergat gemakshalve André Drost (PvdA) te installeren en Saskia Hille (Groen Links) kwam rijkelijk te laat. Beiden werden nog apart geinstalleerd.
Traditiegetrouw nam Erik Schaap (ROSA) na de installatie het woord. Hij wees erop dat zijn fractie de belofte heeft afgelegd. Echter de ROSA fractie hecht er waarde aan te stellen dat 'sommige passages' in de grondwet voor deze partij een probleem zijn, namelijk men vindt de monarchie volstrekt achterhaald.
Burgemeester Jan Mans zei dat het raadslidmaatschap belangrijker is dan kamerlid of minister zijn, want in de dorpen en steden gebeurt het. "U kunt als raadslid sturing geven aan de stedelijke samenleving," aldus de burgemeester.
Jan Mans ging verder met zijn betoog door te zeggen dat het debat bepalend is wat er gebeurt in de stad. Als voorbeelden gaf hij het recht van initiatief en het recht op ambtelijke bijstand. Hij noemde dit instrumenten om de taak als raadslid naar behoren te doen. Een plicht vindt hij dat men naar elkaars argumenten moet luisteren.
"Vergader niet teveel. Kijk naar buiten en luister wat in de samenleving leeft. Wees trots op uw stad. Geniet ervan," eindigde burgemeester Jan Mans zijn betoog.
Na de vergadering werden alle raadsleden persoonlijk gefeliciteerd door burgemeester Mans.

Felicitatie burgemeester Mans
Foto: Willem Croese