EVA – Zaanstreek strijdt tegen de armoede

17 maart 2006

EVA – Zaanstreek strijdt tegen de armoede

Door: Willem Croese

Zaandam – Is armoede een nieuw fenomeen voor bijstandsvrouwen? Nee.
De werkgroep ‘Economie Vrouwen en Armoede’ (EVA) bestaat sinds 1984. Mevrouw Scholten – Mooij (71) herinnert zich nog hoe EVA is ontstaan:
“Een van de pastores had een groep vrouwen van de kerk en een drietal bijstandsvrouwen bij elkaar geroepen om te praten over de positie van de bijstandsvrouwen. De reacties waren heel schokkend, want men wist niet dat er zoveel armoede bestaat.”
In het hele land ontstonden deze groepen.

De vrouwen besloten samen de organisatie (EVA) op te richten waar men elkaar kon steunen, maar ook strijden tegen de armoede. Bovendien werd men in de kerk bewust van de armoedige situaties waarin veel bijstandsvrouwen verkeren.
In Zaanstad bestaat de werkgroep uit zo’n twintig leden. Een van hen is Marjan Velthuis (59):
“Door een echtscheiding ben ik in de bijstand terechtgekomen. Toen mijn dochter 18 jaar werd ging ik plotseling 400 ‘gulden’ per maand netto er op achteruit. Dit is de wet. Hoe ik door deze periode ben gekomen weet ik al bijna niet meer, maar het ging wel met hangen en wurgen.”
Marjan Velthuis kwam in contact met de werkgroep EVA en sloot zich hierbij aan. Met haar eigen ervaringen ontdekte zij dat vele vrouwen dezelfde problemen kennen, zoals de touwtjes aan elkaar moeten knopen om de maand door te komen.
De stijgende kosten van de eerste levensbehoeftes zoals voedsel, huur, gas en licht drukken enorm op het budget van een bijstandsvrouw.

Armoedeval

Mevrouw Scholten – Mooij: “Voor dergelijke verhalen vragen wij aandacht bij de politiek, zowel lokaal als landelijk.
Neem de armoedeval waarmee mensen in de bijstand te maken krijgen als zij een baan vinden. Je wordt dan overal van uitgesloten. Geen huursubsidie en bijzondere bijstand meer. Dan vallen alleenstaande ouders in een enorm financieel gat.
Ik ken een vrouw die zelfs drie banen heeft om het hoofd boven water te houden. Haar kinderen moeten veel alleen zijn, omdat hun moeder de kost moet verdienen.”
Het wegvallen van het inkomenseffect doordat een bijstandsvrouw gaat werken kan zodanig groot worden dat de armoedeval een grote klap is.
“Saskia Noormann (PvdA) is bezig om een wetsvoorstel te maken waarbij deze vrouwen een extra subsidie kunnen krijgen om niet in de armoedeval terecht te komen,” vult mevrouw Scholten – Mooij aan.
Ook SP Tweede Kamer fractievoorzitter Jan Marijnissen pleitte voor een dergelijke regel. “Het is tijd voor creatieve oplossingen. Volgens de SP is een ‘terugtaks’ een optie: laagbetaalden krijgen van de belasting per maand 250 'gulden' extra om de armoedeval te ontlopen. Bijkomend voordeel: 50.000 extra arbeidsplaatsen volgens het Centraal Planbureau. Toont zich in de eenvoud de meester?”; meldde Jan Marijnissen al in oktober 1999.

Voedselbank

Jan Lunshof van de Voedselbank Zaanstreek/Waterland zei onlangs: “Ik denk dat zo’n 90 procent ‘bijstandsmoeders’ zijn.” Hij doelde hiermee op het percentage vrouwen dat gebruik maakt van de Voedselbank.
Marjan Velthuis zegt het wel te begrijpen: “Vrouwen zijn vanuit het huishouden gewend te budgetteren en willen hun kinderen altijd eten geven.”
De tijden van liefdadigheid keren terug. Mevrouw Scholten – Mooij zegt hierover: “Wij gaan terug naar de tijden van een pannetje soep.” EVA zou naar haar mening groepen moeten starten om dit soort processen in de gaten te houden en te begeleiden.

EVA

Volgens EVA is armoede onrecht en dat leidt tot onderdrukking. Reden te meer voor deze organisatie om een bondgenootschap te vormen met vrouwen die een uitkering hebben of een inkomen op bijstandsniveau.
Wie meer informatie over EVA wil hebben kan op internet de website bezoeken, namelijk: EVA
Wilt u direct contact met EVA – Zaanstreek? Dan kunt u terecht op het adres: ‘De Drieling’, Oostzijde 302, 1508 ET Zaandam, telefoon 075 – 6162278. Iedere eerste en derde dinsdag van de maand is er een inloop van 10.00 uur tot 12.00 uur.