Mevrouw A.G.M. van de Vondervoort (PvdA) volgende 'waarnemend' burgemeester Zaanstad

15 maart 2006

Zaandijk - Zaanstad heeft met ingang van 15 april a.s. een nieuwe 'waarnemend' burgemeester. Mevrouw A.G.M. van de Vondervoort (PvdA). Volgens de gemeente Zaanstad zal zij aanblijven totdat definitief een nieuwe burgemeester is benoemd.

A.G.M. van de Vondervoort (PvdA)

De gemeente Zaanstad: "Mr. H.C.J.L. Borghouts, commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Holland, heeft na overleg met de lijsttrekkers van de gemeente Zaanstad besloten mevrouw A.G.M. van de Vondervoort te benoemen tot waarnemend burgemeester van de gemeente Zaanstad. De aanwezige lijsttrekkers hebben unaniem ingestemd met de benoeming."
De internetsite www.parlement.com over mevrouw A.G.M. van de Vondervoort: "PvdA-bestuurder die één van de vijf vrouwelijke staatssecretarissen in het eerste kabinet-Kok was. Maakte carrière in de Groningse gemeentepolitiek als wethouder van onderwijs en cultuur en later van financiën en P&O.
Als staatssecretaris van Binnenlandse Zaken belast met de bestuurlijke reorganisatie en financiën lagere overheden. Bracht wel enkele grootschalige herindelingen tot stand, maar zag haar pogingen om stadsprovincies rond Rotterdam en Den Haag te vormen, mislukken. Miste de nodige soepelheid om hierover compromissen te bereiken. Slaagde er wel in om een nieuwe Financiële-Verhoudingswet in te voeren."
Mevrouw A.G.M. van de Vondervoort is vanaf 1 januari 2004 waarnemend burgemeester van de voormalige gemeente Drechterland en per 1 januari 2006 van de nieuwe gemeente Drechterland, gevormd door samenvoeging van de voormalige gemeenten Drechterland en Venhuizen.
Anna de Groot - SP Zaanstad fractievoorzitter: "Zij lijkt mij sociaal, zij weet van aanpakken, zij heeft een boel ervaring, zij heeft de gemeentelijke herindeling van Drechterland weten te doorstaan, zij lijkt me doortastend, zij weet veel van financiën én zij is vriendelijk. Kortom mevrouw Van de Vondervoort lijkt mij heel geschikt!"
Aanleiding voor de benoeming is het vertrek van de huidige waarnemend burgemeester J.H.H. Mans per 15 april 2006 wegens het aanvaarden van de functie van Voorzitter Kamer van Koophandel Zuid-Limburg
Tegelijk is afgesproken dat er zal worden gestart met de benoemingsprocedure van een nieuwe burgemeester van Zaanstad.
De invulling van de burgemeestersvacature zal ruim een half jaar in beslag nemen. Het is beleid van de Commissaris van de Koningin in dergelijke omstandigheden een waarnemend burgemeester te benoemen.