Oprichting Platform tegen de Armoede in de Zaanstreek nu definitief

20 maart 2006

Oprichting Platform tegen de Armoede in de Zaanstreek nu definitief

Door: Willem Croese

Zaandam - Ruim 30 mensen van diverse maatschappelijke organisaties en politieke partijen hebben definitief het 'Platform tegen de armoede in de Zaanstreek' opgericht tijdens een vergadering in het gebouw De Drieling aan de Oostzijde.
Alle aanwezigen waren het erover eens dat de krachten gebundeld moesten gaan worden om kennis en ervaring te delen. Zo wil men de armoede op de agenda zetten bij de politiek. Bewust werd daarom gekozen om de 'politiek' buiten het platform te houden.

SP raadslid Rob Poldner: "Door de bundeling van de krachten met dit platform krijgt de politiek een sterkere gesprekspartner over de armoede." PvdA, Groen Links, Christen Unie, D66 en SP waren de aanwezige politieke partijen.
Maatschappelijke organisaties, zoals Hart voor Zaanstad, de Voedselbank, Ebudget, EVA, Zaans Interkerkelijk Noodfonds en vele anderen waren eveneens vertegenwoordigd. Bram Koning (Ebudget) gaat de 'kar' trekken voor het 'Platform tegen de armoede in de Zaanstreek' . De Vrijwilligerscentrale Zaanstad heeft toegezegd hulp te verlenen bij het vinden van de juiste medewerkers.
Doordat de regering vele maatregelen heeft afgeschoven naar de gemeenten in het land moeten deze de wetten uitvoeren met beperkte middelen. Het nieuwe platform echter is optimistisch en denkt wel degelijk lokaal invloed uit te kunnen oefenen op het sociaal beleid.
Henk Onderwater van Niet Betaald Actieven (NBA) uit Wormer gaf hiervan een voorbeeld: "In Wormerland hebben wij een adviesraad en die heeft druk uitgeoefend op de lokale politiek om een noodfonds op te richten." Inmiddels werkt dat noodfonds in zijn woonplaats.
Een andere suggestie werd gedaan door SP-er Rob Poldner om bijvoorbeeld een korting te regelen bij UPC voor klanten die dit niet kunnen betalen. De naaste toekomst zal het leren wat het pas opgerichte platform heeft gerealiseerd.