Remi Poppe (SP): De woningnood giert de pan uit

29 maart 2006

Remi Poppe (SP): De woningnood giert de pan uit

Door: Willem Croese

Zaandam – In buurthuis De Kolk organiseerde de SP Zaanstreek afgelopen dinsdag een discussieavond over het huurbeleid. Aanleiding hiervoor is dat minister Sybilla Dekker (VVD) de huurliberalisering door wil voeren, wat zoveel wil zeggen dat de huren flink omhoog gaan en er geen huurbescherming meer bestaat.
Oud SP kamerlid Remi Poppe stelde dat de 'woningnood de pan uitgiert'. “De wachtlijsten zijn erg lang om in aanmerking te komen voor een woning. De plannen van minister Sybilla Dekker zijn al erg oud, want staatsecretaris Heerma (CDA) van Volkshuisvesting gaf hiervoor al de aanzet in het derde kabinet Lubbers.”

Vanaf 1 januari 2007 wil minister Sybilla Dekker middels de wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) de huurprijs mede gaan bepalen. Woningen met een zogenaamde WOZ waarde van meer dan 195.000 euro worden vanaf 2010 volledig vrijgegeven mits er voldoende woningen zijn bijgebouwd.
De gevolgen hiervan zullen zijn dat de huurprijzen explosief gaan stijgen. Wel wil de minster na 2010 de 'zittende' huurders beschermen tegen de huurverhogingen. Zij denkt met name aan kwestbare groepen zoals ouderen door een maximum te stellen aan de verhogingen.
Wanneer het minister Sybilla Dekker lukt, zullen de nieuwe wetten rondom de huurliberalisering rond 1 mei door de Eerste en Tweede Kamer gaan. Vanaf die datum krijgen de woningbouwcorporaties hun handen vol om hun huurders te laten weten welke huurverhogingen eraan komen. Een maand later gaan de nieuwe en verhoogde huurprijzen in.
SP Zaanstad fractielid Guus Moot hierover: “Het is onbegrijpelijk dat de minister de huren wil liberaliseren. Circa 600.000 sociale huurwoningen worden vrijgegeven qua huurprijs. Dit betekent dat 600.000 huishoudens tientallen tot honderden euro's per maand meer moeten betalen om te wonen. Van de overige twee miljoen huurwoningen wil zij eveneens de huren fors verhogen.” Volgens Guus Moot zit de woningmarkt 'volledig op slot' en de huurders blijven zitten waar zij zitten.

Sloop woningen

Remi Poppe (SP) verbaast zich over het feit dat bijvoorbeeld de vele portiekwoningen uit de jaren 50 en 60 gesloopt moeten worden om plaats te maken voor duurdere woningen, want aan dit laatste zou volgens minister Sybilla Dekker meer behoefte zijn.
“Het is een drogrede om alle woningen te slopen die niet meer van deze tijd zouden zijn. Zo krijg je het nog druk. De afbraak van de sociale woningbouw vind ik ernstig,” zei Remi Poppe.

Jolanda Hoogendoorn © 2006
Foto: Jolanda Hoogendoorn © 2006
Remi Poppe (SP)

Volgens onderzoeken is gebleken dat de woningbouwcorpora-
ties hun woningen over het algemeen goed onderhouden. Remi Poppe vindt het daarom onbegrijpelijk dat de corporaties argumenten blijven aanvoeren om te gaan slopen. Hij gaf een voorbeeld van Roosendaal waar door renovatie portiekflats met een bedrag van circa 44.000 euro weer jaren mee kunnen voor een 'prima' huurprijs van 336 euro per maand. Het kan dus volgens hem wel en Remi Poppe is daarom een voorstander van renovaties.

Parteon

De woningbouwcorporatie Parteon werd vertegenwoordigd door Giljam Klijn. Hij stelde dat zijn corporatie een gematigd huurbeleid voert. “De huren zijn de afgelopen jaren bij ons nauwelijks omhoog gegaan. In het najaar hebben wij besloten in overleg met bewonersraden om de huren per 1 juli te verhogen met 0,4 procent boven de inflatie.”
Parteon wil juist het verouderde woningbestand opknappen. Giljam Klijn doelt hiermee met name op de portiekflats uit de jaren 50 en 60.
Hiervoor heeft de Zaanse woningbouwcorporatie extra geld nodig. De uitgaven zijn 30 procent hoger uitgevallen door het opknappen. “Het is niet altijd rendabel om huizen op te knappen en dus zullen wij dan tot sloop over moeten gaan om later weer nieuwe woningen te bouwen,” aldus Giljam Klijn.
De gemeente Zaanstad moet conform de plannen van minister Sybilla Dekker 6 procent aan huur liberalisering doen. Zo worden de woningbouwcorporaties gedwongen om de huren te verhogen. Fred Gesteling van de Huurdersvereniging Amsterdam stelde dat door dit lagere percentage aan huurliberalisering er uit de steden zuidelijker van Zaanstad meer mensen naar de Zaanstreek zullen komen, waardoor de woningmarkt hier nog meer onder druk komt te staan.
Op een vraag van de bewonerscommissie Koning Davidstraat uit Zaandam hoe de huurprijzen zullen zijn na de sloop van de woningen in deze straat antwoordde Giljam Klijn: “Hier zijn afspraken met de bewoners over gemaakt. Deze bewoners krijgen bij terugkeer in de buurt een lage huurprijs voor een woning aangeboden. Gaan zij naar een andere buurt dan gaan de huurharmonisatie en huurliberalisering wel van kracht worden.”
Remi Poppe (SP) wees Parteon op de Maatschappelijk Gebonden Eigendoms (MGE) contracten. Giljam Klijn wist te melden dat Parteon deze contracten gebruikt, zoals de Woonbond deze heeft opgesteld.
(Noot: Chris Stelder van Parteon - Parteon past Koopgarant ( =de gemoderniseerde vorm van wat vroeger MGE heette) toe, dat mede door Parteon en Woonbron is ontwikkeld. Deze contracten maken in de meeste gevallen door de toegepaste korting met winstedeling voor lagere en middeninkomens het kopen van hun huurwoning en soms zelfs nieuwbouwkoopwoningen mogelijk. Naast Parteon maken nog zo'n 60 corporaties van dit format gebruik. Het is o.a. goedgekeurd voor VROM, de Vereniging Eigen Huis en ook de Woonbond vindt het OK.)
Over de doorstroming van huurders gaf hij een voorbeeld van zo'n 30 woningen in Wormerveer waar met name ouderen woonden. Zij kregen een betaalbare woning in de buurt aangeboden. Volgens Giljam Klijn is het dus wel mogelijk om het zogenaamde 'scheef wonen' op dergelijke manieren te voorkomen.

Huurdersorganisaties

Fred Gesteling van de Amsterdamse Huurdersvereniging pleitte tot slot voor een onafhankelijke huurdersorganisatie in Zaanstad.
“Met geld van de gemeente en de woningbouwcorporaties kun je zo'n organisatie beginnen. Zo kun je een belangrijke gesprekspartner worden namens de huurders met de gemeente en de woningbouwcorporaties,” aldus Fred Gesteling.
Het is volgens hem hard nodig dat huurders zich organiseren, want voordat men het weet ben je als huurder vogelvrij.