Schuldsanering verloopt niet op basis van een eigen gang

12 maart 2006

Schuldsanering verloopt niet op basis van een eigen gang

Door: Willem Croese

Wormer – “Klanten van voedselbanken maken te weinig gebruik van de mogelijkheden om hun schulden te saneren. De samenwerking tussen betrokken hulpverlenende instanties moet daarom worden verbeterd,” schreef staatssecretaris Van Hoof (Sociale Zaken, VVD) aan de Tweede Kamer. Volgens het NRC Handelsblad van 4 maart baseert Van Hoof zich op een onderzoek van het bureau Regioplan dat in opdracht van zijn ministerie is uitgevoerd.

NRC Handelsblad: “Van Hoof noemt het onvermogen van voedselbank klanten om schuldverlichting te vinden "bevreemdend", omdat ze wel in staat zijn de weg te vinden naar andere vormen van hulpverlening. 84 procent van de klanten ontvangt een of meer vormen van hulpverlening, zoals maatschappelijk werk, sociale raadslieden of ambulante geestelijke zorg.”
Jan Lunshof van de Voedselbank Zaanstreek/Waterland licht de bevinding van de staatssecretaris Van Hoof desgevraagd toe: “De verklaring ligt deels hierin, dat de weg naar een schuldsaneringbureau niet verloopt op basis van een eigen gang van de cliënt naar zo’n bureau. Men komt bij die bureaus veelal via de sociale diensten, woningstichtingen of natuurlijk na een rechterlijke uitspraak.”
De Voedselbank Zaanstreek/Waterland zal nog aanzien hoe de toevloed van het aantal aanvragen voor gebruik van de Voedselbank zich ontwikkelt. “Anders moet ik met de schuldsaneringbureaus iets afspreken,” aldus Jan Lunshof.
Hij weet ons tevens te melden dat het interview met hem over de Voedselbank op de SP Zaanstreek website vijf nieuwe aanvragen voor een voedselpakket heeft opgeleverd en dat er één vrijwilliger zich heeft aangemeld om de Voedselbank van dienst te zijn.