SP Statenlid Bert Putters: "Meer 80 kilometerzones om fijnstof te bestrijden"

14 maart 2006

SP Statenlid Bert Putters: "Meer 80 kilometerzones om fijnstof te bestrijden"

Door: Willem Croese

Haarlem - SP Provinciale Statenlid Bert Putters geeft uitleg vandaag in een gesprek, met een ambtenaar van de provincie Noord-Holland, waarom zijn partij nog meer wegen op 80 kilometer wil hebben.
Bert Putters: "Het gaat ook om de weg van Buitenhuizen langs Assendelft Zuid naar Beverwijk. Ik had een goed gedetailleerd stuk met opmerkingen aangeleverd. Waar men niet omheen kon."

De weg langs Assendelft Zuid was niet meegenomen in het stuk. Volgens Bert Putters weet de verantwoordelijke gedeputeerde altijd extra geld van de minister te krijgen voor meer asfalt.
De SP - er heeft gedeputeerde Cornelis Mooij (VVD) gevraagd de Minister om een snelheids verlaging van de A - wegen rondom Zaanstad. Helaas komt de nota niet meer in de Provinciale Staten, omdat het reeds in handen ligt van de ambtenaren voor de uitvoering.
Bert Putters: "Alle N - wegen worden nu 80 km in Zaanstad, behalve de weg van Buitenhuizen langs Assendelft Zuid. Over deze weg hoop ik vandaag de verantwoordelijke ambtenaren te overtuigen."

80 kilometer zones

SP - er Bert Putters legt uit waarom de 80 kilometer zones moeten komen: "Dit is naar aanleiding van een notitie over fijnstof. De aanzienlijke verhoging van uitlaatgassen is een grote zorg voor de gezondheid. Wij vinden dat dit 'afgeremd' moet worden. Dit kan door langzamer rijden. Zeker in woongebieden.
Onderzoeken hebben uitgewezen dat bij een verlaging van de toegestane snelheid op de wegen de uitstoot van uitlaatgassen, dus fijnstof, behoorlijk minder wordt. Toen de SP Zaanstad de motie door de gemeenteraad heeft weten te krijgen hebben wij als SP Provinciale Staten fractie dit omarmd en ook een motie ingediend.
Gedeputeerde Cornelis Mooij haalde ons 'links' in en zijn partij, de VVD, probeerde ons later in de commissie Wegen Verkeer en Vervoer (WVV) 'rechts' in te halen. De meerderheid van de Provinciale Staten ging accoord met de SP motie."

Milieu

De SP Provinciale Staten fractie heeft voor deze wegen gekozen, omdat zij bijvoorbeeld in en rond de bebouwde kom liggen van de gemeente Zaanstad.
"Wij vinden het ook belangrijk dat de wegen langs land-, tuinbouw- en veeteeltgronden een 80 kilometerzone krijgen. Het is beter voor mens, dier en milieu. Vooral de meetpunten langs de wegen laten een duidelijke verhoging zien van fijnstof. Ook waar weinig verkeer is, zoals bij het meetpunt van Wieringenwerf," aldus Bert Putters.

Tegenstanders

In de WVV commissie heeft de VVD laten weten tegen de voorgenomen 80 kilometerzone plannen te zijn zonder enige motivatie.
Bert Putters vermoedt dat de VVD het begrip 'vrijheid' wel erg ruim neemt: "De VVD wilde in eerste instantie de plannen aanhouden om deze uitgebreider te kunnen bestuderen. Daarna wilde de VVD een schorsing. Na overleg met de Gedeputeerde Cornelis Mooij (VVD) zei men met een paar woorden tegen het plan te zijn."
De commissie WVV vergadert altijd op de tweede donderdagavond van de maand in het Provinciehuis te Haarlem. Deze vergaderingen zijn openbaar. Men kan op alle onderwerpen die op de agenda staan inspreken.
SP - er Bert Putters vindt dit een goed middel om de stem te horen van de Noordhollandse bevolking, zoals over het onderwerp 'fijnstof en 80 kilometerzones'. "Het wordt tijd dat het fijnstof probleem aangepakt wordt."