Wat heeft de SP met ondernemers?

2 maart 2006

Wat heeft de SP met ondernemers?

Door: Carla Schuddeboom

Een grote, hoge, haast nog naar verf ruikende ruimte in het nieuwe IKTC. Op uitnodiging van de Ondernemerskring Zaanstad, het plaatselijke MKB en de Kamer van Koophandel zoeken een veertigtal ondernemers en (kandidaat)raadsleden van tien politieke partijen een stoel om met elkaar in discussie te gaan. SP-raadslid Rob Poldner neemt deel aan een panel van politici. Het is niet echt een SP milieu en hij preekt er niet voor eigen parochie, zoals hij zelf vaststelt. Maar de economie van Zaanstad is een belangrijk onderwerp en de SP moet ook daarop een visie ontwikkelen. Want ook de SP wil werkgelegenheid! En wat is er dan beter dan ook naar de ondernemers zelf te luisteren?

Wat willen de aanwezige ondernemers? De voorzitter: ’Wij willen als klanten behandeld worden en niet als lastposten.’ Tot zij teleurstelling hebben alle partijen hier bedenkingen bij, of het moest zijn dat alle inwoners van Zaanstad netjes als klanten behandeld zouden moeten worden.Vanuit de zaal klinken verder vooral wensen voor flexibeler bestemmingsplannen en voor snellere verlening van vergunningen. De regels moeten veel meer gestroomlijnd worden! De hoogte van de belastingen wordt eigenlijk niet als een probleem gezien (daar zou Zalm van opkijken).
Wat heeft de SP met de Zaanse ondernemers? Gaandeweg blijkt dat toch meer te zijn dan je zou denken. Net als bijvoorbeeld de Christen Unie legt Rob Poldner de nadruk op de problemen van de kleine en de startende ondernemers. Met veel partijen deelt hij de opvatting dat de bestaande bedrijventerreinen moeten worden heringedeeld en opgeknapt . Daarentegen ziet hij de noodzaak van nieuwe terreinen niet in. De terreinen voor grote bedrijven liggen nu braak, alleen de kleine bedrijvigheid trekt een beetje aan. We moeten zuinig zijn op onze schaarse ruimte. Opvallend is dat veel partijen zich uitspreken voor kleine bedrijven in woonwijken, maar dat de SP de enige partij is die vindt dat bedrijfswoningen op bedrijventerreinen ook moeten kunnen. Over flexibiliteit gesproken.

Het imago van Zaanstad

Over het imago van Zaanstad is de zaal absoluut niet te spreken. Een raad die alleen maar ruzie maakt. Burgemeesters die hier niet zouden willen komen. Bouw- en graafwerkzaamheden die overal tegelijk worden begonnen, maar niet afgemaakt. Nu weer tekorten op Inverdan. Zaanstad heeft geen ondernemersvriendelijk klimaat vindt men.Vreemd genoeg worden de verantwoordelijke partijen, die het stadsbestuur vormen, hier niet op aangesproken. Zij klagen eensgezind mee. Als goed VVD-politicus gaat wethouder Loggen zelfs in de aanval tegen links; als iets het imago van Zaanstad bedreigt dan is het wel dat we straks misschien een links college hebben. Dat moet gestopt worden!
Rob Poldner kopt deze in. Hij begrijpt die angst wel, zegt hij, maar als er zoveel niet goed gaat dan is moet er misschien maar eens een college komen dat daar iets aan gaat doen!
Alle partijen behalve Loggen zijn het erover eens dat er na de verkiezingen binnen drie maanden een gezamenlijke strategie moet worden uitgezet ter promotie van Zaanstad. Ze vinden allemaal dat er een industriemanager moet komen.
Het valt niet mee om zo’n grote ruimte te verwarmen en de debatten waren ook niet bepaald verhit. Pas in de pauze komen er enkele ondernemers verhaal halen en ‘afrekenen’met ‘de politiek’ (in dit geval uw reporter, herkenbaar aan een tomatenspeldje). Het verweer dat de SP niet in het bestuur, maar in de oppositie heeft gezeten maakt maar weinig indruk.
De verkilde ledematen willen daarbij wel een opkikkertje. Helaas heeft de SP geen 200 Euro neergeteld voor een rondje, zoals de organisatoren hadden voorgesteld. Uit principe niet! Dus drinken we ook niks! Verwend als we zijn door de vele verkiezingsdebatten elders, vooral als die door allochtone organisaties werden georganiseeerd, houden we dat niet vol. De tafels bezweken daar bijna onder de versnaperingen en het zou het een belediging zijn geweest om niets te nemen. Ook een mooi principe.