Centrumlinks college met SP aan de slag in Zaanstad

21 april 2006

Centrumlinks college met SP aan de slag in Zaanstad

Door: Willem Croese

Zaandijk – Het ‘centrumlinks’ college van Zaanstad is gisteren tijdens de gemeenteraadsvergadering geïnstalleerd. Net als ‘waarnemend’ burgemeester Van de Vondervoort. Bloemen en bemoedigende woorden waren de startseinen om fris aan het college te beginnen. SP wethouder Piet Keijzer is er klaar voor om zijn nieuwe ambt uit te voeren en hij weet dat het hard werken wordt.

Na de installatie van waarnemend PvdA burgemeester mevrouw A.G.M. van de Vondervoort werd er afscheid genomen van de wethouders die in het vorige college zaten en als zodanig niet terug zullen keren. Mevrouw Kroesen (CDA), mevrouw Schouten (VVD) en de heer Loggen (VVD) kregen een waardig afscheid.
De nieuwe wethouders zijn geworden de heren Luiten (PvdA), Egberts (PvdA), Ootjers (CDA), Linnekamp (Groen Links), Keijzer (SP) en mevrouw Noom (PvdA).

Programma akkoord

Het programma akkoord ‘De Zaankanters maken de streek’ van het nieuwe college (PvdA, CDA, Groen Links en SP) werd over het algemeen positief ontvangen. Uitgezonderd door de VVD. Zij waren diep teleurgesteld en meenden dat het beleid van het oude college gewoon voortgezet wordt.
Immers de SP heeft gezegd dat het ‘roer om moest’ na de verkiezingen. Deze politieke steekspelletjes weerhield SP Zaanstad fractievoorzitter Rob Poldner niet om toe te lichten dat vier jaar oppositie voeren door de SP zijn beslag heeft gekregen in het programma akkoord van het nieuwe college.
“Dat oppositie voeren ook continuïteit kan zijn blijkt uit het collegeprogramma waar de SP vier van de vijf speerpunten uit het verkiezingsprogramma terugvindt, namelijk het aanpakken van de woningnood, bestrijding van armoede, milieu en toegankelijke zorg. Inverdan bleek een gegeven te zijn. De samenhang en feitelijkheid werd ons duidelijk tijdens het bestuderen van de ‘fact-sheets’, die ons tijdens de onderhandelingen ter beschikking zijn gesteld,” aldus Rob Poldner.
De SP zal volgens Rob Poldner zich kritisch en constructief inzetten voor de realisering van het collegebeleid. “Samenwerking binnen de coalitie en samenwerking met de andere partijen in de raad is nodig om van Zaanstad een stad te maken waar goed gewoond, gewerkt en geleefd kan worden. Dit geldt voor alle inwoners!”
Tot slot wil de SP fractievoorzitter nog kwijt: “De VVD leest geen SP punten in het programma, terwijl ROSA het juist een verbetering vindt ten opzichte van het vorige college en ROSA vindt het programma visie uitspreken. Het is dus wat je lezen kunt en wilt.”

Nieuwe burgemeester

Om de vacature voor het burgemeesterschap te bespreken kwam de Commissaris van de Koningin van Noord-Holland, de heer Borghouts, naar de gemeenteraad om afspraken te maken. Intussen is het al de derde keer in een korte periode dat hij voor dit onderwerp naar Zaanstad kwam om zaken te doen.
Alle partijen konden zich vinden in de profielschets voor de nieuwe burgemeester. Hierover hoeft niet meer gesproken te worden. Er moest slechts een vertrouwenscommissie gekozen worden vanuit de raad. De heren Groen (PvdA), Huisman (VVD), Poldner (SP), Boer (Groen Links), Van Tellingen (CDA) en mevrouw Vissers (ZOG) vormen deze commissie.
De taak van die commissie is, nadat circa 25 april a.s. de vacature gepubliceerd zal gaan worden en de heer Borghouts de eerste selectie heeft gedaan, om uit de sollicitanten twee geschikte kandidaten te vinden die vervolgens aan de raad worden voorgedragen.
De gemeenteraad kiest uiteindelijk de nieuwe burgemeester. Borghouts hoopt dat Zaanstad rond september een nieuwe burgemeester heeft en dat die persoon ook daadwerkelijk vier jaar blijft.
Groen Links en ZOG hadden nog een amendement ingediend om de burgemeester per referendum aan de gemeenteraad voor te leggen. Naast de indieners van dit amendement was Democratisch Zaanstad de enige partij die dit referendum wilde uitvoeren. Alle andere partijen stemden dit voorstel weg.