Huurders willen de extreme huurverhogingen stoppen

8 april 2006

Huurders willen de extreme huurverhogingen stoppen

Door: Willem Croese

Amsterdam – Circa 4000 mensen demonstreerden zaterdag 8 april op de Dam in Amsterdam tegen de voorgenomen plannen van Minister Sybilla Dekker (VVD). Zij wil meer marktwerking van de huren.
Op deze manier worden de huren vrijgegeven en na 2009 verliezen de huidige huurders van de ruim 600.000 woningen die geliberaliseerd worden alle wettelijke bescherming tegen extreme huurprijzen en huurverhogingen.

Jolanda Hoogendoorn © 2006
Foto: Jolanda Hoogendoorn © 2006

Redenen genoeg voor de Woonbond om de huurders bijeen te roepen in een demonstratieve openlucht bijeenkomst.

Maria van Veen, directeur van de Nederlandse Woonbond, opende de demonstratie met de woorden:
“Weg met dit huurbeleid van Minister Sybilla Dekker. Drie miljoen huishoudens, bijna de helft van de huishoudens in Nederland, worden door deze plannen getroffen. Waarom? Omdat de minister ruim een miljard wil bezuinigen op de huurtoeslag. En wie mag deze rekening betalen? De huurders.
Geen moment heeft de minister gedacht dat is niet eerlijk. Laat alle burgers meebetalen aan deze bezuiniging, dus ook eigenaren bewoners. En wat lezen wij in de krant? Tien miljard loopt de fiscus mis door hypotheekrente aftrek. Het grootste deel gaat naar mensen met een vet inkomen. En hoeveel heeft dit kabinet over voor de huurtoeslag? Nog geen twee miljard. Dat is het verschil.
En wat betekent dit voor huurders? Een miljoen huurders met de allerlaagste inkomens betalen het komend jaar 300 miljoen voor de bezuiniging op de huurtoeslag. Zij worden maandelijks gekort met ruim 17 euro en dat is veel geld als je maar 200 euro per maand hebt om van te leven.
De rest van de bezuinigingen moet door huurders zonder huurtoeslag worden betaald. Hoe dan? Door hogere huren. De verhuurders mogen de huur extra verhogen en dat extra geld moeten de huurders doorsluizen naar het ministerie van VROM. Ziet u al voor u de huurders als incassobureau voor Minister Sybilla Dekker. Kan het nog gekker?”
Leon Vlasblom, voorzitter van de Huurdersvereniging Amsterdam, stelt dat de huurders zich ‘blauw’ gaan betalen aan de huur: “De maximale huur binnen de ring van Amsterdam zal in 2007 tegen de 700 euro stijgen en in 2010 zijn dat honderden euro’s meer.”
Namens de woningbouwcorporaties van de ‘Andere Beweging’ trad Jos Flemminks Smid naar voren om te spreken. Hij begon zijn betoog alsof de verhuurders het zo fijn zouden vinden om de huren te verhogen, zodat er meer geld verdiend kan worden.
“Ook de corporaties aangesloten bij de Andere Beweging vinden de plannen van Minister Sybilla Dekker maar helemaal niks. Deze plannen gaan regelrecht in tegen de sociale taken van de woningbouwcorporaties, namelijk het zorgen voor voldoende betaalbare huurwoningen en leefbare wijken. Daarom zijn wij solidair met u.”
Andere sprekers van maatschappelijke organisaties waren Cock Vermolen namens het Samenwerkingsverband Ouderenorganisaties, Henk van der Kolk namens FNV Bondgenoten, Jonathan Mijs namens de Landelijke Studenten Vakbond en Jan Laurier namens de Nederlandse Woonbond. Allen spraken hun verontwaardiging uit over de plannen van Minister Sybilla Dekker en de gevolgen hiervan.
De demonstratie werd opgeluisterd door muziek van de Ronald Snijders Band, Yes-R en het Smartlappenkoor van de Arme Kant van Nederland. Cabaretier Vincent Bijlo, dichter Driek van Wissen en columniste Carrie staken op artistieke wijze de draak met de plannen.
Landelijke politici als Femke Halsema en Marijke Vos van Groen Links en Harry van Bommel en Arda Gerkens van de SP waren eveneens onder het publiek te vinden.
Wie niet hier te vinden was, is Minister Sybilla Dekker zelf, terwijl zij toch op de Dam aanwezig was. Zij zat in een tent naast het podium om de sfeer even te proeven en braaf te luisteren naar het commentaar van vertegenwoordigers van huurderorganisaties.
Helaas had Minister Sybilla Dekker zelf niet de moed het podium op te gaan om haar plannen toe te lichten aan de demonstranten. Na haar plichtplegingen verdween de minister weer naar haar ‘eigen huis’.