Vier trotse partijen presenteren resultaten aan de pers

13 april 2006

Vier trotse partijen presenteren resultaten aan de pers

Door: Willem Croese

Zaandijk – Als aftrap, tijdens de persconferentie woensdagochtend waar het onderhandelingsresultaat gepresenteerd werd, zei PvdA Zaanstad voorman Hans Luiten dat er vier trotse partijen zijn die het nieuwe gemeentebestuur mogen vormen. De vier partijen zijn de PvdA, het CDA, Groen Links en de SP.
“Alles ging in een goede sfeer. Het was zelfs uitstekend en gemoedelijk. Wij hebben niet met deuren gesmeten. Integendeel wij hebben grondig gewerkt om tot een stabiel akkoord te komen,” aldus Hans Luiten.

Jolanda Hoogendoorn © 2006
Foto: Jolanda Hoogendoorn © 2006
Hans Luiten (PvdA) tijdens de persconferentie

Het resultaat hebben de onderhandelaars financieel laten doorrekenen door de financiële controledienst van de Gemeente Zaanstad en het is goed bevonden. Het nieuwe college wil na de installatie op 20 april a.s. de gesprekken aangaan met de burgers, zowel individueel als met organisaties.
Uit drie hoofdlijnen bestaat het akkoord. Zaanstad is volgens de onderhandelaars de goede weg ingeslagen onder het motto ‘de stad stadser en het dorp dorpser’. Men vindt dat dit meer verdieping behoeft, want de bewoners van Zaanstad zouden trots moeten zijn op hun gemeente. Daarom wil het college de dialoog aan met de burgers evenals over de spreiding van voorzieningen.
De tweedeling in de maatschappij, dus ook in Zaanstad, zou een halt toegeroepen moeten worden. Arm en rijk in Zaanstad is voor het nieuwe college een te groot verschil. Achterstanden op het gebied van werk, onderwijs en woningbouw zullen ingehaald moeten worden.
“Wij hebben de stevige ambitie om bijvoorbeeld de wachttijden voor een woning te verlagen tot onder de 5 jaar,” zegt Hans Luiten.
De Zaanstreek is van oudsher een vitale streek stelt het nieuwe college. Men wil Zaanstad niet als ‘slaapstreek/stad’ zien. Door de economie en de werkgelegenheid te versterken zal dit doembeeld voorkomen moeten worden.
Om de plannen mede te kunnen financieren, die verwoord zijn in het onderhandelingsresultaat ‘De Zaankanters maken de streek’, is er extra geld nodig. Door een strak beleid te voeren is dit volgens het nieuwe college mede mogelijk, maar juist ook door intensief samen te werken met organisaties.

Wethouders

De kandidaat wethouders zijn namens de PvdA; Hans Luiten, Harm Jan Egberts en Corrie Noom; namens het CDA; Ronald Ootjers; namens Groen Links; Robert Linnekamp en namens de SP; Piet Keijzer. De leden van de vier partijen moeten nog hun akkoord geven voor het onderhandelingsresultaat en de kandidaat wethouders.

Jolanda Hoogendoorn © 2006
Foto: Jolanda Hoogendoorn © 2006
V.l.n.r. Ronald Ootjers, Hans Luiten, Harm Jan Egberts, Piet Keijzer en Robert Linnekamp. Corrie Noom was niet aanwezig.

SP-er Piet Keijzer gaat huisvesting, ruimtelijke ordening en sociale zaken doen. CDA-er Ronald Ootjers sport, kunst en cultuur. Groen Linkser Robert Linnekamp milieu, verkeer en onderwijs.
Harm Jan Egberts (PvdA) financiën en verdienvermogen. Corrie Noom (PvdA) maatschappelijke zorg en jeugdzaken. En tot slot Hans Luiten (PvdA) economische zaken, externe relaties en Inverdan. De loco-burgemeester wordt door de PvdA geleverd.