14 kandidaten burgemeesterschap

25 mei 2006

14 kandidaten burgemeesterschap

Zaandijk - Na het vertrek van burgemeester Ruud Vreeman (PvdA) kreeg Zaanstad in de persoon van Henry Meijdam (VVD) een opvolger. De laatste moest zijn ambt neerleggen, omdat hij een relatie aanging met gemeentesecretaris Maria Overmars. Tijdelijke burgemeesters vervingen hem en de vacature staat nog steeds open. Inmiddels zijn er maar liefst 14 sollicitanten.

Harry Borghouts, Commissaris van De Koningin in Noord-Holland, meldde de gemeenteraad afgelopen dinsdag dat er 14 sollicitanten zijn voor de functie burgemeester van Zaanstad. Zes PvdA kandidaten en vier van de VVD, twee van het CDA, één van GroenLinks en één van D66.
Borghouts gaat nu een voorselectie doen en vervolgens de kandidaten voorleggen aan de 'sollicitatiecommissie'. Deze commissie bestaat onder andere uit Zaanse gemeenteraadsleden.
Kennelijk is Zaanstad toch interessant voor het burgemeesterschap. Medio september 2006 is de verwachting dat de nieuwe burgemeester geïnstalleerd kan worden.