Controle ganzenvangst is voor Inspectiedienst nutteloos

20 juni 2006

Controle ganzenvangst is voor Inspectiedienst nutteloos

Door: Willem Croese

Zaandam – De Landelijke Inspectie Dienst (LID) van de Dierenbescherming weigert controle uit te voeren wanneer de gemeente Zaanstad de firma Duke Faunabeheer uit Lelystad de opdracht geeft om de ganzen in het Sportpark Kalverhoek weg te vangen. Algemeen directeur, J.Th. Posthumus Meyjes van de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren schrijft dit vandaag in een brief aan het College van Burgemeester en Wethouders en de gemeenteraad van Zaanstad.

De gemeente Zaanstad laat deze week weten wanneer de ganzen weggevangen worden door Duke Faunabeheer. De ganzen zouden in de Kalverhoek overlast bezorgen.
Fauna adviseur van de Dierenbescherming Noord-Holland, Peter van Poelgeest werd enige tijd geleden benaderd door Zaanstad met de vraag of hij wilde bestuderen hoe de ganzen op een diervriendelijke manier verdreven zouden kunnen worden van de voetbalvelden in de Kalverhoek.
De deskundige kwam met een reeks aanbevelingen, waaronder het plaatsen van netten op de sportvelden en riet laten groeien langs de slootkanten zodat de ganzen de terreinen niet op kunnen.

Duke Faunabeheer

Begin juli kwam onverwacht het bericht dat Duke Faunabeheer de opdracht gaat krijgen van de gemeente Zaanstad om de ganzen weg te vangen in plaats van dat de gevraagde adviezen van de Dierenbescherming worden opgevolgd.
In 2004 heeft Duke Faunabeheer al eerder in opdracht van de gemeente Zaanstad ganzen gevangen. Dit werd een slagveld in de Kalverpolder met onder andere onthoofde ganzen. De overige ganzen, circa 2000 stuks, werden vergast.
De raadsleden Anna de Groot (SP) en Saskia Hille (Groen Links) stelden onlangs vragen in de Zaanse gemeenteraad over het wegvangen van de ganzen. Na enige discussie werd besloten dat de Dierenbescherming eerst veertien dagen de tijd zou krijgen om het probleem met de ganzen op te lossen en daarna zou Duke Faunabeheer aan de beurt komen.
Volgens Peter van Poelgeest is de Dierenbescherming nog steeds niet gevraagd om de ganzen op een diervriendelijke manier te verdrijven binnen veertien dagen. Bovendien helpt het wegvangen van de ganzen volgens de dierenbeschermer niet, want andere ganzen nemen de plek in waar de inmiddels gevangen ganzen zaten.
Toen hij lucht kreeg van het Zaanse besluit heeft Peter van Poelgeest nogmaals per brief aan Zaanstad laten weten wat de adviezen zijn om de ganzen op een diervriendelijke manier weg te krijgen. Er kwam geen reactie.

Brief Dierenbescherming

Eduard Opperman, districtsinspecteur van de LID, is degene die door de gemeente Zaanstad is benaderd:
"In het kort komt het erop neer dat men mij gebeld heeft, omdat ik vorig jaar een rapportage heb gemaakt over de controles bij vangacties in Purmerend. De vraag was of wij in Zaanstad ook konden controleren en dat heb ik afgeblazen. Als wij er staan gaat het goed en daarna zijn wij het zicht kwijt.”
Over de firma Duke Faunabeheer zegt Eduard Opperman met Zaanstad nimmer gesproken te hebben. De stelling dat de Dierenbescherming ‘Duke Faunabeheer’ een betrouwbare partner vindt is volgens hem niet correct.
Dierenbescherming directeur J.Th. Posthumus Meyjes schrijft in zijn brief aan het College en de gemeenteraad van Zaanstad:
“Naast ons oordeel dat overlast van dieren op een diervriendelijke wijze opgelost dient te worden kunnen wij ons uit dierenwelzijn oogpunt niet verenigen met de methoden die Duke Faunabeheer V.O.F. hanteert. Veelal wordt voorbijgegaan aan het welzijn van de dieren, zoals wat ons betreft in het verleden is gebleken.
Dit is ook de reden dat de LID niet op het verzoek van de gemeente wil ingaan om controles uit te voeren bij de vangacties van Duke Faunabeheer V.O.F. De LID wil op geen enkele wijze de indruk wekken dat zij middels controles impliceert akkoord te gaan met de gehanteerde methoden van Duke Faunabeheer V.O.F. .”
Eduard Opperman: “In het tweede telefoontje met Zaanstad had men het over het tijdstip van vangen. Ik heb toen alleen aangegeven dat wij tegen vangen zijn, maar dat er vorig jaar in juli gevangen was en dat ik daar verder niet nog meer verstoring welzijn in heb
gezien.”
De vraag is nu hoe de gemeente Zaanstad zal gaan reageren op de brief van de Dierenbescherming en of men alsnog Duke Faunabeheer de ganzen weg laat vangen.