SP wethouder Piet Keijzer: “SP Zaanstad is nu ‘ook’ een bestuurspartij”

6 juni 2006

SP wethouder Piet Keijzer: “SP Zaanstad is nu ‘ook’ een bestuurspartij”

Door: Willem Croese

Zaandijk – Naast het vele kennismaken met een ieder is SP wethouder Piet Keijzer druk doende met onder andere de In- en Doorstroombanen (ID banen), prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties en jongerenhuisvesting. Dit is slechts een greep uit zijn vele werkzaamheden. Piet Keijzer is ook wijkwethouder geworden voor Oud –Zaandijk, Oud Koog aan de Zaan, Rooswijk en Zaandam – Noord (Kalf).

Zoals afgesproken onderhouden Piet Keijzer en ik één keer in de veertien dagen een ‘keijzerlijk’ gesprek om hier op de SP Zaanstreek website verslag te doen van zijn werkzaamheden, zodat u als bezoeker een indruk kunt krijgen waar onze wethouder zich mee bezighoudt.
Het gesprek gaat formeel. Op de afgesproken tijd laat de secretaresse van Piet Keijzer mij weten dat het een half uurtje later kan worden, want hij is op dat moment nog druk in gesprek. Inderdaad een half uur later spreek ik hem. Hij klinkt nog steeds enthousiast en strijdbaar aan de telefoon.

In- en Doorstroombanen

Het Dagblad voor de Zaanstreek besteedde aandacht aan de In- en Doorstroombanen (ID banen) naar aanleiding van vragen die SP raadslid Anna de Groot stelde. ID banen zijn gesubsidieerde banen voor hen die werkloos en/of arbeidsongeschikt zijn om weer kansen te krijgen op de arbeidsmarkt.
Het kabinet Balkenende heeft een einde gemaakt aan deze vorm van werkgelegenheid met ook alle gevolgen van dien in Zaanstad. Voor Anna de Groot is de ‘hamvraag’ wat er met de mensen gaat gebeuren die een ID baan hebben.
Piet Keijzer: “Als verschijnsel houdt het budget voor ID banen met ingang van 1 januari a.s. op. Ik betreur het dat dit besluit is genomen door het kabinet, want waardevolle plekken als conciërges in het basisonderwijs worden op deze manier ontnomen. Het Rijk betaalt niet meer.
Ik onderzoek of de mogelijkheid bestaat om bijvoorbeeld deze mensen via de ‘Zaanse trajectbanen’ met behoud van hun uitkering aan het werk te laten. Al zou je niet moeten willen dat die mensen voor honderd euro minder per maand in de bijstand terechtkomen.”
Volgens Piet Keijzer moet Den Haag noodzakelijk de beurs opentrekken om de conciërges in het basisonderwijs te behouden. Inmiddels zijn er contacten gelegd met het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) om de ID-ers bij te staan.

Verkoop huurwoningen

De Zaanse woningbouwcorporatie Parteon heeft laten weten dat zo’n 1500 huurders in het najaar van 2006 de mogelijkheid krijgen om hun huurwoning te kopen. De verkoop van huurwoningen klinkt in eerste instantie niet echt logisch in de oren wanneer men in Zaanstad juist meer sociale woningbouw wil realiseren. Toch is Piet Keijzer geen tegenstander van deze verkoop, zolang er maar voor iedere verkochte woning twee woningen worden ‘teruggebouwd’.
Piet Keijzer: “Er moeten voldoende betaalbare woningen aangeboden worden en wanneer een woningbouwcorporatie op deze manier extra geld kan genereren om nieuwe sociale woningen te bouwen ben ik tevreden.”
Hij is met de woningbouwcorporaties in gesprek om te komen tot ‘prestatieafspraken’ over woningtoewijzing, stadsvernieuwingsurgenten en waar er nieuwe woningen gebouwd worden. “Wij hebben al afspraken gemaakt om voor het einde van het jaar te willen komen tot dergelijke prestatieafspraken,” aldus Piet Keijzer.
Om extra woningen te kunnen realiseren in Zaanstad zal er gezien de weinig beschikbare grond verdichting moeten plaatsvinden en misschien wel de hoogte in gebouwd moeten gaan worden. Piet Keijzer hierover: “Ik vind het waardevol dat stichting Babel (architectuurcentrum en podium voor vormgeving en kwaliteit in de Zaanstreek) een vrije discussie is gestart over de hoogbouw. Wij zullen ook naar deze oplossingen moeten kijken om variatie in wonen te realiseren.”

Jongerenhuisvesting

In verband met de aanstaande fusie tussen de Zaanse woningbouwcorporatie ZVH en het Amsterdamse ‘Het Oosten’ heeft Piet Keijzer volop contacten met de Zaanse corporatie. Zo is een onderdeel van de onderhandelingen de ‘jongerenhuisvesting’. ZVH wil zich inzetten voor tijdelijke woningen, zoals op het Slachthuisterrein in Zaandam waar kleurige containers staan geplaatst voor jongerenhuisvesting.
Piet Keijzer: “Er wordt momenteel gekeken naar andere plekken waar dergelijke containerwoningen geplaatst kunnen worden. Dit zullen plekken worden waar voorlopig geen bestemming voor is. Middels artikel 17 kunnen wij als gemeente toestemming verlenen om deze tijdelijke woningen voor een periode van 5 jaar te plaatsen.”

Meldpunt

Wij meldden reeds eerder dat de ambitie van Piet Keijzer is om een meldpunt voor achterstand in betalingen in het leven te roepen. “Ik wil zo proberen te voorkomen dat mensen onnodig verder in de problemen komen. Eind juli hoop ik een intentieverklaring te kunnen tekenen,” zegt Piet Keijzer.
Er bestaan inmiddels landelijke afspraken met postorderbedrijven, kabelbedrijven, energiebedrijven en woningbouwcorporaties. De bedoeling is om op tijd de mensen bij te staan wanneer er financiële problemen ontstaan. Dit is geheel in de lijn wat de Zaanse wethouder voor ogen heeft.

SP Wethoudersdag

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart j.l. heeft de SP enorme winsten geboekt. Vele raadsfracties verdubbelden in het aantal zetels en in een flink aantal plaatsen kwam de SP vanuit het niets in de gemeenteraad. De SP Zaanstad ging van twee zetels naar vijf en de partij kwam met Piet Keijzer als wethouder in het College van Burgemeester en Wethouders.
De SP hecht er waarde aan om de leden van de partij regelmatig cursussen en dergelijke aan te bieden. Zo werd Piet Keijzer door zijn partij uitgenodigd voor de ‘SP Wethoudersdag’ in Utrecht waar ervaringen en kennis uitgewisseld werden tussen de vele SP wethouders.
Piet Keijzer: “Als SP Zaanstad hebben wij veel dingen goed voor elkaar. Wij hebben een vernieuwd en sterk afdelingsbestuur. Er zijn heldere werkafspraken tussen de SP Zaanstad fractie en mij. Ik heb veel gehad aan deze dag. Zo waren ervaren rotten uit Nijmegen en Geleen voor mij zeer waardevol. Van hen heb ik veel opgestoken.”
Opvallend vindt hij dat veel SP wethouders ‘Sociale Zaken’ in hun pakket hebben zitten. Volgens Piet Keijzer heeft de partij goede zaken gedaan: “Wij zijn niet alleen een actiepartij meer, maar daarnaast ook een bestuurspartij.”