Invoering WMO zware klus voor Zaanstad

5 juli 2006

Invoering WMO zware klus voor Zaanstad

Door: Willem Croese

Zaandijk – De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is een feit door de goedkeuring van de Eerste Kamer (behalve door de SP fractie). De WMO gaat de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) vervangen per 1 januari 2007.
De gemeenten moeten de nieuwe wet uitvoeren. In het kader van deze ontwikkelingen kwam de Commissie Noom afgelopen maandagavond bijeen in het gemeentehuis van Zaanstad.

Wethouder Corrie Noom (PvdA) stelde over de komst van de WMO: “Ik ben er blij mee, want wij hebben er zolang over gedaan om de wet voor elkaar te krijgen.”
De wethouder heeft bij de minister Remkes van Binnenlandse Zaken en staatssecretaris Ross-Van Dorp wel haar bezorgdheid geuit middels een brief over de invoering van de WMO.
Volgens Corrie Noom krijgt de gemeente Zaanstad 400.000 euro minder dan dat nodig is om de WMO uit te voeren. Verder stelt zij dat Zaanstad evenveel geld krijgt van het Rijk als nu het geval is. “Dit strookt niet met de toezegging dat de gemeenten over toereikende middelen zouden beschikken.”
Men zou kunnen denken dat de WMO een verkapte bezuiniging is. Volgens wethouder Corrie Noom heeft staatssecretaris Ross-Van Dorp gezegd dat de WMO geen bezuiniging is en mensen moeten zolang mogelijk zelfstandig functioneren.
De wethouder is zelfs enigszins optimistisch over deze uitspraak van de staatssecretaris.
Zaanstad moet zich aan allerlei protocollen houden voor wat betreft de procedures die er zijn om de WMO uit te kunnen voeren. Zo zullen de diensten voor de WMO moeten voldoen aan de zogenaamde Europese aanbestedingen.
Wat zoveel wil zeggen dat bedrijven met elkaar de concurrentie aan moeten gaan door offertes aan de gemeente te leveren voor hun diensten. Hier moet een keuze uit gemaakt worden. De wet zegt dat het minimaal drie bedrijven moeten zijn en Zaanstad zal maximaal op vier bedrijven afgaan.
In mei 2007 wil de gemeente de taakverdeling gaan maken. In ieder geval gaan wat de wethouder betreft de oude regelingen door voor de komende drie jaar, namelijk de WVG (o.a. gehandicapten vervoer) en de AWBZ (o.a. huishoudelijke hulpverlening). De invoering van de WMO wil de gemeente geruisloos doen, zodat de mensen er geen last van kunnen hebben.
Bijna alle raadsfracties in de commissie Noom uitten hun bezorgdheid over de WMO.