SP Zaanstad over vogelgriep

2 augustus 2006

SP Zaanstad over vogelgriep

Wormerveer – SP raadslid Anna de Groot heeft vandaag schriftelijke vragen gesteld aan het gemeentebestuur van Zaanstad over de vogelgriep. De ziekte is weer ontdekt in Nederland. Deze keer in het Gelderse Voorthuizen bij een pluimveebedrijf. De vorige keren werden duizenden vogels vergast. Anna de Groot vraagt zich af of het Zaans College al maatregelen heeft getroffen.

Anna de Groot schrijft : “Het ging in Voorthuizen om een zogenaamde laag- pathogene variant die relatief ongevaarlijk is voor mensen. Desondanks werden alle kippen van dit bedrijf vergast en werd door het ministerie van LNV een vervoersverbod afgekondigd voor een gebied met een straal van drie kilometer rond het getroffen gebied.
In de vorige vogelgriepperiode werden miljoenen stuks pluimvee vergast op of andere wijze afgemaakt.
Vanaf 1 augustus 2006 mogen houders van hobbypluimvee, biologische kippen en buitenloopkippen hun dieren laten vaccineren tegen vogelgriep. Naast kippen geldt de vaccinatiemogelijkheid ook voor andere hoendervogels (o.m. kwartels, patrijzen, fazanten, pauwen en kalkoenen) en eendvogels (o.m. eenden, ganzen, zwanen en andere eendvogels).”
De vragen die Anna de Groot heeft gesteld zijn:
- Zijn er reeds maatregelen getroffen tot het vaccineren van tamme hoender- en eendvogels in parken en op kinderboerderijen in Zaanstad?
- Indien dit (nog) niet het geval is, bent u voornemens alle tamme hoender- en eendvogels in parken en op kinderboerderijen in Zaanstad te vaccineren?
- Indien u niet tot vaccinatie over wenst te gaan, kunt u ons dan de reden hiervan meedelen?
- Kunt u ons meedelen of u een publieksvoorlichtingscampagne voor de inwoners van Zaanstad gaat doen om hen te wijzen op het risico van vogelgriep en de nieuwe mogelijkheden met betrekking tot vaccinatie?