Zaanstad werkt zich in de nesten met ganzensoap

8 augustus 2006

Zaanstad werkt zich in de nesten met ganzensoap

Door: Willem Croese

Zaandijk – De ganzen in Sportpark de Kalverhoek bezorgen overlast. De Dierenbescherming werd door de gemeente Zaanstad gevraagd om te onderzoeken op welke wijze de ganzen diervriendelijk ‘verwijderd’ kunnen worden van de sportvelden. De gemeente Zaanstad sloeg de adviezen van de dierenbeschermers vooralsnog in de wind. Men wilde toch de ganzen vangen. Nadat de Dierenbescherming weigerde de Landelijke Inspectie Dienst (LID) in te schakelen bij de vangst door Zaanstad ingehuurde firma Duke Faunabeheer gebeurde er niets meer en zijn de ganzen nog steeds waar zij zijn.

Wijkwethouder Piet Keijzer hierover: “De Dierenbescherming wil niet controleren bij de vangst. De gemeente Zaanstad wil niet zonder de controle van de LID de ganzen laten vangen, dus gaat het niet door.” Opmerkelijk is dat men het moet doen met deze uitspraak van een wethouder die toevallig het Kalf als wijkwethouder in zijn pakket heeft zitten, terwijl Robert Linnekamp wethouder Dierenwelzijn is.
Wethouder Ronald Ootjers van Sportzaken zwijgt ook al in alle talen, terwijl hij zich enkele maanden geleden intensief bemoeide met deze kwestie. Een officiële uitspraak heeft het gemeentebestuur in deze nog niet gedaan.
Fauna adviseur Peter van Poelgeest (Dierenbescherming Noord-Holland Noord) reageert hierop: “Daar kijk ik niet vreemd van op. De Dierenbescherming heeft ook nooit een officiële reactie gekregen op de door hen aangevoerde adviezen.” Volgens de dierenbeschermer heeft angst voor negatieve publiciteit het College doen besluiten om niet naar buiten te treden met een officiële verklaring.
Tijdens een gemeenteraadsvergadering is in ieder geval toegezegd door de wethouder Dierenwelzijn Robert Linnekamp dat in het jaar 2007 er een budget vrijgemaakt zal gaan worden voor het ‘verontrusten’ van de ganzen in het sportpark conform de voorstellen van de Dierenbescherming.
Peter van Poelgeest: “De Dierenbescherming afdeling Zaanstad heeft aangeboden de kosten op zich te nemen maar de gemeente wenste, voor mij om onduidelijke redenen, geen gebruik te maken van dit genereuze aanbod. Wat kosten deze maatregelen nou uiteindelijk? In het ergste geval een 1200 Euro. Desnoods had ik het zelf betaald.”
Peter van Poelgeest werd destijds als fauna adviseur van de Dierenbescherming in opdracht van de gemeente Zaanstad ingeschakeld om onderzoek te doen naar preventieve maatregelen om de ganzen weg te krijgen van de sportvelden in De Kalverhoek. Zijn adviezen zijn onder andere om netten te spannen gedurende de zomermaanden, zodat de ganzen niet op de velden kunnen komen. Tevens moet het riet en gras niet kort gemaaid worden bij de slootkanten, zodat de ganzen ook niet via het water op de velden kunnen komen. Hekken langs de slootkanten zijn volgens de dierenbeschermer ook noodzakelijk.
Peter van Poelgeest vindt het terecht dat de gemeente Zaanstad tot inzicht is gekomen dat er overgegaan moet worden tot ‘werkende’ maatregelen. “Echter roept de manier waarop dit tot stand is gekomen meer vragen dan antwoorden op. Het besluit om niet te controleren op maatregelen waarmee de Dierenbescherming zich niet kan conformeren lijkt mij meer dan duidelijk.”
Het onduidelijk handelen van het gemeentebestuur in deze kwestie leidde enige tijd geleden uiteindelijk tot een boze brief van Dierenbescherming directeur J.Th. Posthumus Meyjes aan het College van Zaanstad. Hij schreef dat de Dierenbescherming de Landelijke Inspectie Dienst niet zal laten controleren bij de vangst door Duke Faunabeheer, omdat de methodes van deze firma verre van diervriendelijk zijn. In 2004 werd het al een ‘slachtpartij’ bij de vangst van ganzen door Duke Faunabeheer in de Kalverpolder. Bovendien stelde J.Th. Posthumus Meyjes dat de aanbevelingen van Peter van Poelgeest meer dan voldoende zijn om de ganzen op een diervriendelijke manier van de velden te krijgen.
Het uiteindelijke resultaat van dit alles is dat er niets gebeurt. De ganzen zijn nog steeds aanwezig op de sportvelden in De Kalverhoek. Volgens de CDA Zaanstad fractie hebben de sportverenigingen PSCK, ZCFC, SVZ en Odiz-Frogs nog steeds last van de ganzen. Het aantal ganzen zou zelfs toenemen op de velden.
CDA fractievoorzitter Piet van Tellingen heeft het gemeentebestuur middels schriftelijke vragen om duidelijkheid gevraagd en dringt aan op maatregelen.
Het CDA wil weten waarom de gemeente Zaanstad niet de ‘belofte’ nakomt om de ganzen op een diervriendelijke manier weg te vangen van de sportvelden en of de Dierenbescherming geweigerd heeft toezicht te houden bij de vangst van de ganzen en waarom er in dit geval niet voor een andere controleur is gekozen.
Het CDA is van mening dat het onverantwoord en onaanvaardbaar is om te wachten tot 2007 voor het nemen van definitieve maatregelen tegen de ‘ganzenproblematiek’. Bovendien zouden de sportverenigingen tot die tijd ernstig gedupeerd worden.
Peter van Poelgeest is er niet zeker van dat de gemeente Zaanstad alsnog overgaat tot het ‘ongecontroleerd’ wegvangen van de ganzen: “Dit gegeven wordt versterkt door de druk dat wordt opgevoerd door CDA-er Piet van Tellingen.”
Feiten zijn dat de gemeente Zaanstad onduidelijk is over de voorgenomen vangst van de ganzen en de sportverenigingen last hebben van de ganzen op hun velden. Niets doen en stilzwijgen zijn de oplossingen niet.