Wethouder helpt schaduwen van illegalen op Binnenhof

18 november 2006

Wethouder helpt schaduwen van illegalen op Binnenhof

Door: Willem Croese

Den Haag – Het Plein voor de Tweede Kamer werd afgelopen vrijdagmiddag een schouwspel van actievoerende wethouders en kunstenaars uit het land. Ook de Zaanse Integratie wethouder Piet Keijzer was aanwezig in het kader van ‘De Schaduw Blijft’. Kunstenaars uit Deventer startten enige tijd geleden de actie met de Deventer wethouder Jos Fleskes. Men vindt een ‘generaal pardon’ noodzakelijk, want het vluchtelingenbeleid is naar hun mening inhumaan en willekeurig.

Derde van rechts de Zaanse wethouder Piet Keijzer
Foto: Willem Croese © 2006

Een groot probleem voor de Nederlandse gemeenten is, nadat asielzoekers te horen hebben gekregen dat zij niet meer welkom zijn, de illegaliteit ingaan. Wettelijk mogen de gemeenten geen hulp meer verlenen aan deze mensen. Wethouder Piet Keijzer: “Minister Verdonk mag de 26.000 ‘illegalen’ administratief afgehandeld hebben, maar de praktijk is dat ook Zaanstad een deel van deze groep heeft rondlopen. Wij mogen wettelijk niets doen voor deze mensen. Er zijn genoeg schrijnende voorbeelden in onze gemeente en in Nederland lopen er nog duizenden rond die dit lot hebben.”

Wethouders

Deventer wethouder Jos Fleskes opende de actie met de woorden: “Ik ben blij dat er meer wethouders in het land zijn die dit grote probleem in hun gemeenten onder de aandacht willen brengen. Als bestuurders hebben wij een heleboel mogelijkheden om dat duidelijk te maken en dat doen wij normaal gesproken niet met zo’n actie. Nu willen wij op een andere manier deze problematiek hoog op de agenda zetten bij het nieuwe kabinet.
Steeds meer asielzoekers komen op straat te staan, terwijl wij helaas onze zorgplicht niet mogen uitvoeren. Toch willen wij hen opvangen, want deze mensen zullen toch een dak boven hun hoofd moeten hebben. Wanneer asielzoekers terug moeten naar het land van herkomst zal de overheid dit veel beter moeten gaan begeleiden. De schaduwen van vandaag laten zien dat het beleid veel humaner moet worden.”
Van de wethouders werden ‘schaduwen’ gemaakt. Zo ook van wethouder Piet Keijzer.

Willem Croese © 2006
Wethouder Piet Keijzer ligt vooraan naast zijn collega wethouders om hun silhouetten te laten maken tot schaduwen.

Kunstenaars

Jessica Heijkoop is één van de Deventer kunstenaars die een half jaar geleden de actie ‘De Schaduw Blijft’ startte. Zij las in mei jongstleden een krantenartikel waarin vermeld werd dat een moeder met haar kinderen werd vastgezet in het Kamp Zeist waar veel ‘illegalen’ moeten wachten op het moment van hun uitzetting. De kunstenares vroeg zich toen af of mensen wederom opgesloten moeten worden. Samen met haar collega Chris Visser overlegde zij deze kwestie en kwam op het idee van de schaduwen als actiemiddel om de aandacht te vragen.
“ Het idee hebben wij uit Frankrijk waar je langs de snelwegen dergelijke schaduwen ziet staan ter herinnering aan verkeersslachtoffers. Wij hebben dergelijke silhouetten geplaatst op een huis van asielzoekers die gevangen gezet zouden worden. Het geeft een beeld van wat in onze samenleving gebeurt, namelijk het werpt een schaduw over onze samenleving, ” aldus Jessica Heijkoop.
Voor de kunstenares is het vreemd dat Minister Rita Verdonk zich rijk rekent dat het probleem opgelost zou zijn met de 26.000 vluchtelingen, want volgens de minister is de zaak afgehandeld op 239 oorlogscriminelen na.
“Minister Rita Verdonk doet het zonder hart. Zij maakt een rekensom. Ik snap niet dat zij ’s nachts nog kan slapen als je dit mensen aandoet. Het is niet nodig. Er mogen wel tienduizend Polen binnenkomen om voor ons te werken en de asielzoekers moeten weg. Ik begrijp het niet.”

Willem Croese © 2006
Symbolisch werd een hart verlicht door vuur.
Foto: Willem Croese © 2006

Zowel de kunstenaars als de wethouders hopen dat hun actie ‘De Schaduw Blijft’ een signaal is voor de kiezers die 22 november gaan stemmen op een partij die wel een humaan beleid voorstaat en dat de nieuwe regering serieus het probleem van de illegalen aanpakt. Tijdens de terugreis van Den Haag naar Zaanstad zegt de Zaanse integratie wethouder Piet Keijzer te hopen dat deze boodschap aankomt en men bewust raakt over het lot van de illegalen, ook in Zaanstad.