Juist nu solidariteit

6 december 2006

Juist nu solidariteit

Door: Willem Croese

Zaandam – Als voorzitter van de Zaanse vereniging Democratische Jongeren Volksvereniging Zaanstad (DJVZ) roept Gazi Gulum (45) na de verkiezingen van 22 november 2006 iedereen op om solidair met elkaar te zijn en door te gaan met de strijd voor verbeteringen in de maatschappij.

Inmiddels 25 jaar geleden werd Gazi Gulum uit Zaandam lid van de Federatie van Democratische Verenigingen van Arbeiders uit Turkije in Nederland (DIDF). Al weer enkele jaren is hij penningmeester van DIDF. Bij deze federatie is DJVZ als Zaanse organisatie aangesloten. Naast de vele culturele activiteiten, die DJVZ ieder weekend organiseert in buurthuis De Kolk te Zaandam, houdt de vereniging zich ook bezig met maatschappelijke strijd, zoals tegen discriminatie, tegen oorlog, voor integratie en voor gelijke rechten.

Willem Croese
Gazi Gulum
Foto: Willem Croese

Het doet Gazi Gulum deugt dat bij de laatste landelijke verkiezingen het rechtse beleid van het kabinet Balkenende is afgestraft doordat men meer links is gaan stemmen. “Na de dood op Pim Fortuyn en Theo van Gogh kwam er een ‘anti-allochtonen’ beleid van het kabinet Balkenende. Allochtonen zijn politiek gebruikt voor de eigen doelen van de regeringspartijen. Toch heeft de Nederlandse bevolking meer gekozen voor linkse partijen in plaats van rechtse partijen.”
De enorme winst voor de SP doet hem ook al goed. “De SP heeft ook buiten het parlement gestreden tegen discriminatie, tegen huurverhoging, tegen werkloosheid, tegen oorlogen, voor gelijke rechten, enz. Dit zijn ook typische DIDF punten, dus dat komt goed overeen.”
Wel maakt Gazi Gulum zich zorgen over deelname van de SP aan een nieuw te vormen kabinet. De vraag voor hem is hoeveel SP standpunten ingeleverd moeten worden. Hij hoopt dat de SP ook doorgaat met de buitenparlementaire strijd waardoor de SP groot is geworden.

Verkiezingen

DIDF heeft geen stemadvies gegeven op welke partij men moest stemmen, maar wel op argumenten. Middels een folder met een oplage van 30.000 stuks gingen de DIDF-ers het land in waar men vooral heeft opgeroepen om te gaan stemmen op partijen die opkomen voor de ‘arbeiders’. Huis aan huis ging DIDF ook in Zaanstad het gesprek aan met Turkse bewoners.
Alsof DIDF een partij is voerde men campagne. In Zaanstad werden er verkiezingsbijeenkomsten georganiseerd om de discussie met elkaar aan te gaan.
Gazi Gulum: “Wij hebben duidelijk onze punten aangegeven en adviseerden onze leden en aanhangers om op die partijen te stemmen die onze doelstellingen onderschrijven. Ja, daar hoort ook de SP bij en trouwens de SP staat dichter bij onze doelstellingen dan andere partijen. Bijvoorbeeld wij wilden geen Nederlands leger naar Afghanistan sturen en daar was de PvdA niet voor, net als tegen allerlei bezuinigingen en werkloosheid. Het mag misschien wel in het PvdA programma staan, maar de laatste vier jaar hebben wij dit in de praktijk niet gezien.”
Volgens Gazi Gulum is de PvdA de laatste tien jaar naar rechts opgeschoven. “Eigenlijk is de SP de oude PvdA geworden. Met deze verkiezingen heeft links gewonnen en niet rechts. Rechts heeft niet meer stemmen gekregen. Negen zetels en D66 heeft de regering Balkenende verloren. De SP heeft de volksproblemen naar voren gebracht en daarom hebben de mensen deze partij gekozen. Men heeft dit serieus genomen en de PvdA niet.” Hiermee hoopt hij dat de PvdA wakker is geworden en nu werkelijk met linkse oplossingen komt voor problemen in de Nederlandse maatschappij.

Zaanstad

In Zaanstad kent men sinds de laatste gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart 2006 een ‘centrum-links’ college bestaande uit de PvdA, het CDA, Groen Links en de SP. Net als bij de landelijke verkiezingen en de Nederlandse tegenstem tegen de Europese grondwet vindt Gazi Gulum deze lokale ontwikkeling goed.
Toch heeft hij kritiek op het beleid, zoals de komst van de gevangenisboten waarmee is ingestemd ook door de collegepartijen; de teloorgang van de Instroom- Doorstroombanen (ID-banen) en de sociale controle door de gemeente bij mensen thuis. “Ik heb van mensen gehoord dat bij hen thuis door zo’n vijf ambtenaren tegelijk de boel gecontroleerd werd. Ze tellen zelfs het aantal onderbroeken in de kledingkast. Te gek voor woorden.”

1 mei 2007

In 2007 bestaat DIDF 25 jaar en dat wordt gevierd ook in Zaanstad. Gazi Gulum zou dat graag in combinatie willen doen met 1 mei. Concrete plannen hiervoor zijn er nog niet, maar hij zal begin 2007 de vakbonden en de linkse partijen uitnodigen om deel te nemen aan een gezamenlijke 1 mei viering. “Juist nu is solidariteit belangrijk. Wij moeten het nu groot aanpakken.”