Met kleine provincies sterke binding

30 januari 2007

Met kleine provincies sterke binding

Door: Willem Croese

Zaandijk – De bestuurslagen boven een gemeente als Zaanstad naar het rijk is voor de Zaanse wethouder Piet Keijzer teveel. Hij is een groot voorstander van een simpelere structuur in de vorm van een stadsprovincie. Ruim een jaar is Piet Keijzer Statenlid geweest voor de SP en kan uit die hoedanigheid meepraten.

Dat zijn periode als Statenlid kort was had te maken met zijn drukke agenda als lid van dit gezelschap en zijn toenmalige baan als secretaris van het stadsdeel Oud-West in Amsterdam. “Ik kreeg mijn agenda niet gepast in deze combinatie,” stelde Piet Keijzer.

Omvang en gelaagdheid

De omvang van de provincies en de gelaagdheid vindt de SP’er nogal lastig, want als voorbeeld zit de gemeente Zaanstad in de ‘stadsregio’, de ‘provincie’ en in de ‘Noordvleugel’. Maar bovenal is de Gemeente Zaanstad een zelfstandige gemeente. De gemeenteraad en de Provinciale Staten worden democratisch gekozen, de stadsregio wordt getrapt gekozen en de Noordvleugel is een informeel, min of meer zelfbenoemd, bestuursplatform.
“Het is een stapeling van bestuurslagen die het soms onnodig ingewikkeld maakt. Ik ben voor een simpelere structuur van een gemeente en daarboven een laag voordat je het ‘rijk’ krijgt. Ik denk dat kleinere provincies als een stadsprovincie, waar Zaanstad onderdeel van uit zou maken, beter is. Terug naar kleinere provincies. Dan heb je een logischere eenheid doordat de binding directer is. En voor bovenprovinciale urgente vraagstukken vorm je gelegenheidsallianties die vervolgens afspraken met het Rijk maakt,” aldus Piet Keijzer.
Al wordt er momenteel aan gewerkt maar hij vindt de afstand tussen de provincie en het rijk te groot, zeker op het gebied van Ruimtelijke Ordening. De wethouder: “Daar zit te vaak een ‘hik’ in de procedures die je niet moet willen. Als je het bijvoorbeeld hebt over milieuregels en het maken van bestemmingsplannen dan moet je je houden aan de rijksregels en aan Europese regels. Wanneer daar tussen extra provinciaal beleid komt te zitten vraag ik mij af wat de extra toegevoegde waarde daarvan is.
Ik ben een warm voorstander van het daadwerkelijk aanpakken van urgente maatschappelijke vraagstukken. De mate van gedeelde urgentie bepaalt vaak de mate van bereidheid tot samenwerken en het afzien van macht. Structuurdiscussies winden mij niet echt op."

Ervaring

Als voormalig SP Statenlid heeft Piet Keijzer reeds politieke ervaring opgedaan. Hij vond om te beginnen het politiek leren lezen van stukken interessant. Bovendien aan de andere kant zitten van het politiek spectrum was ook weer eens wat anders en als ambtenaar buitengewoon boeiend.
“Het maken van een betoog met collega-fractieleden was een inspirerende klus. Ik heb gezien hoe zo’n politieke organisatie werkt. Provincies zijn en blijven er. Als partij kun je daar invloed op uitoefenen. Wij hadden een fractie van vijf leden in de oppositie in een groep van 83 statenleden. Je zit in de oppositie en je bent klein, dan heb je een heel specifieke rol,” aldus Piet Keijzer.

Lijsttrekker

De verkiezingen van 22 november vorig jaar voor de Tweede Kamer hebben wederom een aardverschuiving veroorzaakt. De SP groeide in die hoedanigheid naar 25 zetels, één zesde deel van de totale Kamer. Nu staan de volgende verkiezingen voor de deur, 7 maart de Provinciale Staten verkiezingen.
De verkiezingsstrijd kwam onlangs in Zaanstad op gang met een debat over onder meer een tweede zeesluis in IJmuiden waarbij de SP lijsttrekker Dago Wellink als nieuweling in de provincie het zwaar kreeg tegenover de opponenten van andere partijen. Volgens het Noord-Hollands Dagblad werd deze SP’er volledig in de ‘pan gehakt’.
Piet Keijzer hierover: “Partijen hebben er baat bij om zelf groot te worden en dat is het maximaal binnenhalen van zetels. In het forum zaten doorgewinterde mensen, die hebben veel inhoudelijke kennis. Ik denk dat je je als SP goed voor moet bereiden. Uit het krantenartikel blijkt, naar de mening van de journalist, dat het onvoldoende was. Dat is vervelend. Toch zie ik deze verkiezingen met vertrouwen tegemoet en reken op minimaal 8 zetels van de 55 in totaal.”