Ruimtelijke Ontwikkeling in Zaanstad

23 januari 2007

Ruimtelijke Ontwikkeling in Zaanstad

Door: Guus Moot, SP Zaanstad raadslid

Als SP raadslid wil ik U graag wat vertellen over mijn werk in de gemeenteraad van Zaanstad.
Mijn vakgebied beslaat voornamelijk de onderwerpen wonen, Inverdan, sport en ruimtelijke ontwikkeling. Over dit laatste wil ik onze leden laten weten wat het inhoudt, met name voor de Zaanstreek. Naast de ontwikkeling van Inverdan en Saendelft gaat er in de komende 30 jaar nogal wat veranderen binnen de Zaanstreek. We hebben het dan over herstructurering van hele wijken. Om er een paar belangrijke te noemen, Plan ontwikkeling Rosarium gebied in Krommenie, Herstructurering Slachthuisbuurt, Rosmolenwijk, Bannehof en Ontwikkeling Zaandam Zuidoost met respectievelijk de Masterplannen Poelenburg en de Kleurenbuurt.

Al deze plannen zijn al jaren geleden in de raad vastgesteld, en zijn niet meer terug te draaien. Op zich is daar niets mis mee, mits er maar voldoende rekening wordt gehouden met bepaalde voorwaarden. Dan noem ik eerst kijken of er gerenoveerd kan worden in plaats van woningen te slopen en of er genoeg sociale woningen terug komen in een dergelijk wijk. Het belangrijkste is dat er rekening wordt gehouden met belanghebbende bewoners, winkeliers en verenigingen, en dat zo’n wijk ontwikkeld wordt naar de wensen van deze groepen in die wijk.
Als SP hebben wij het voordeel dat onze wethouder Piet Keijzer de portefeuillehouder is van Ruimtelijke Ontwikkeling en Wonen.
De SP kan dus een belangrijke rol spelen in de ontwikkelingen van bepaalde gebieden. Als voorbeeld neem ik het Masterplan Kleurenbuurt. Hier wordt als eis bij de ontwikkeling vermeld dat bij de gehele herstructurering er eerst wordt gekeken naar renovatie en dat alleen als het aantoonbaar niet anders kan, overgegaan mag worden tot sloop van woningen.
Ook u als lid kan in belangrijke mate uw bijdrage leveren, als u in één van deze wijken woont.
Bezoek de wijkvergadering als de herstructurering plannen over uw wijk daar besproken worden. Daar kunt u uw stem en mening laten horen als inwoner van die wijk. Doe dit ook als de concept plannen gepresenteerd worden; u kunt dan nog steeds invloed uitoefenen.
Pas hierna gaat een dergelijk concept plan ter beoordeling naar het college, die het hierna ter beoordeling aan de raad voorlegt voor advies.
De raad zal dan niet alleen kijken naar het uiteindelijke plan en de uitvoerbaarheid hiervan, maar ook naar de gevolgde procedures. Daar horen de inspraak rondes bij maar ook de gemaakte bezwaren alsmede het totale verkeer- en milieuplan. Pas als alles is afgewogen zal de raad een go-no-go advies aan het college afgeven. Zo zijn de spelregels en zo zal een dergelijk proces verlopen.

Mocht U na deze korte uitleg nog vragen hebben of meer willen weten over de komende herstructurering van uw wijk schroom dan niet, maar neem kontact met mij op. Ik beantwoord uw vragen graag.
August Moot
e-mail: moot44@wanadoo.nl