h

Schoner milieu door duurzame bereikbaarheid

26 januari 2007

Schoner milieu door duurzame bereikbaarheid

Door: Willem Croese


Zaandijk – De SP-Zaanstad gemeenteraadsfractie heeft in een ‘open brief’ op 14 januari laten weten dat Zaanstad de kans zou kunnen grijpen om het klimaatprobleem in en rond de gemeentegrenzen aan te pakken met het ‘Deltaplan Duurzame Bereikbaarheid’ van Schiedam. Volgens de Zaanse SP’ers kan het plan een vermindering van schade geven aan het milieu en de doorstroom van het verkeer zal verbeteren met aanzienlijk minder files waardoor de leefbaarheid verbetert.

Naar aanleiding van de open brief over het Schiedamse Deltaplan heeft wethouder Robert Linnekamp afgelopen week toegezegd dat ook Zaanstad naar dit plan gaat kijken. Tevens heeft hij het plan aangeprezen bij milieuwethouders van gemeenten met meer dan 100.000 inwoners.

Plan

In het Deltaplan Duurzame Bereikbaarheid pleitte de gemeente Schiedam: “Wij stellen een gecombineerde aanpak voor van beprijzing, mobiliteitsmanagement en versterking van het openbaar vervoer. Uit het onderzoek blijkt dat deze maatregelen concrete resultaten opleveren èn haalbaar zijn. De techniek is beschikbaar en de plannen kunnen rekenen op een breed maatschappelijk draagvlak, zowel van maatschappelijke organisaties als individuele burgers. De economische schade door files verdwijnt geheel, schade aan milieu en landschap wordt voorkomen en de reiskosten worden lager.”
Men heeft praktisch gedacht aan het verbeteren van het openbaar vervoer door het spoor uit te willen breiden, het aantal stoptrein frequenties te verhogen, het invoeren van snelbussystemen op autowegen, het verlagen tot 50 procent van de prijzen, verstrekken van meer fietsvoorzieningen, enzovoorts.
Volgens de plannenmakers zal het gebruik van openbaar vervoer 20 tot 50 procent toenemen. In 2020 zal de verkeersintensiteit tijdens de spits 30 procent lager zijn dan in 2004. Uiteindelijk verwacht men dat de CO2 uitstoot en andere milieubelastende stoffen heel veel lager zal worden. Deze gegevens zijn gebaseerd op een onderzoek door het bureau Goudappel Coffeng in opdracht van de gemeente Schiedam.

Zaanstad

De Zaanse SP fractie stelde in de open brief dat meer asfalt meer automobiliteit aantrekt en een Tweede Coentunnel geen oplossing zal zijn. Dit zou zelfs contraproductief werken. De socialisten schreven aan het college en de gemeenteraad: “De gemeente Zaanstad kan initiatieven ontplooien om enerzijds mee te werken (een deel van) het klimaatprobleem op te lossen, anderzijds kan de gemeente Zaanstad helpen voorkomen dat ook na de opening van de Tweede Coentunnel wederom lange files ontstaan.”
Volgens SP-Zaanstad fractielid Anna de Groot is het nog niet bekend wat er ‘verder’ met het plan gaat gebeuren in haar gemeente. Wel hoopt zij dat het Zaanse college contact opneemt met Schiedam om zo nog meer te weten te komen en bespreekbaar te maken in de Zaanse gemeenteraad.

U bent hier