Bouwen en Wonen als SP thema avond

23 februari 2007

Bouwen en Wonen als SP thema avond

Door: Coby van den Berg

De eerste thema avond van dit seizoen voor SP-leden werd een drukbezochte bijeenkomst over wonen en bouwen, een thema wat Zaankanters na aan het hart ligt.

Onze SP wethouder Piet Keijzer hield een inleiding, waarbij onder meer de woonruimteverdeling, de rol van project ontwikkelaars, de bereikbaarheid van goede woningen voor mensen met een smalle beurs, zorgwoningen en woningen voor starters aan de orde kwamen. Over de woningtoewijzing, waarmee in verschillende steden experimenten gaande zijn, zei hij dat het nog steeds een lastig probleem is, hoe dit rechtvaardig te krijgen.
Hij probeert te bouwen met een andere aanpak dan vroeger om zodoende vitale, leefbare buurten te krijgen. De bouw van woningen in Rooswijk moet hiervan een voorbeeld worden. In overleg met de bewoners maken vijf ontwikkelaars plannen, waaruit de buurt op onderdelen mag kiezen.
Na de pauze werden er vragen gesteld over uiteenlopende onderwerpen. Zoals over Studio City, waar jongeren voor 300 euro kunnen wonen en waardoor de druk op de startersmarkt wat afgenomen is, hoewel starters gemiddeld nog 6 jaar moeten wachten op een woning De commerciƫle instelling van woningstichtingen, het antispeculatie beding en er werd gevraagd om een actief beleid naar eigenaren, die panden lange tijd leeg laten staan. Alom vond men dat kraken aangemoedigd moet worden om huiseigenaren onder druk te zetten.
Al met al een geanimeerde bijeenkomst met een verhelderende uitleg van Piet Keijzer