Opkomen voor mensen belangrijker dan zakkenvullen

Opkomen voor mensen belangrijker dan zakkenvullen

Oud raads- en statenlid Henk Onderwater lijstduwer SP Noord-Holland

Door: Willem Croese

Wormer – Voormalig raads- en statenlid Henk Onderwater heeft zich als ‘lijstduwer’ beschikbaar gesteld voor de SP bij de Provinciale Statenverkiezingen 7 maart aanstaande. Hij heeft jarenlang het politieke handwerk gedaan en kent zodoende de klappen van de zweep. Wat bezielt een 70 jarige man uit Wormer om zich verkiesbaar te stellen?

SP Noord-Holland lijstduwer 'Henk Onderwater'
Foto: Willem Croese

Terwijl bewoners uit Wormer het pand van de ‘Niet Beroepsmatig Aktieven’ (NBA) binnenkwamen om hun belastingpapieren in te laten vullen spraken wij elkaar. Door de sluiting van de Van Gelder fabriek in Wormer werd de NBA in 1981 opgericht. Als mede oprichter hiervan is Henk Onderwater nog steeds actief bij deze belangenorganisatie.

Kandidaatstelling

Henk Onderwater was in Wormer vanaf 1970 tot en met 1988 raadslid voor de Communistische Partij Nederland (CPN). Toen zijn partij opging in Groen Links (GL) was hij nog eens tien jaar lang raadslid voor deze partij in zijn woonplaats. Naast het raadswerk was Henk Onderwater vanaf 1982 tot en met 1991 statenlid in Noord-Holland voor de CPN.
“Ik was al in 1978 op een onverkiesbare plaats beschikbaar voor de Provinciale Staten. Niemand had kunnen voorzien dat ik zoveel voorkeurstemmen zou halen. Bovendien wilde men graag een Zaankanter op de lijst hebben staan, dus zo werd ik in 1982 alsnog statenlid,” vertelde Henk Onderwater.
In 1998 verliet hij Groen Links, omdat hij zich niet kon vinden in de koers van zijn toenmalige partij. “Groen Links was voor de bombardementen op Belgrado en ik niet,” zei hij. In 2002 werd Henk Onderwater, na vier jaar ‘partijloos’ geweest te zijn, lid van de SP.
De geschiedenis lijkt zich voor hem te gaan herhalen. Nu staat Henk Onderwater onderaan op nummer 30 van de SP als lijstduwer. “Ik hoop dat mensen op mij gaan stemmen, omdat ik nog steeds politiek actief ben. Hierin herkennen mensen de SP. Je moet in de Provinciale Staten hetzelfde zeggen en doen als dat je op straat doet. Opkomen voor de mensen die hulp nodig hebben is mijn drijfveer. De SP is niet alleen een parlementaire partij, maar ook een actiepartij. Dat is belangrijk, want je kunt niet alles voor elkaar krijgen in het parlement. Zo houd je ‘feeling’ met de achterban,” stelde de SP lijstduwer.
Volgens hem is het een belangrijke zaak dat de SP parlementariërs hun geld afdragen aan de partij en een fatsoenlijke vergoeding krijgen voor hun werk. “Zakkenvullers zijn er teveel. Je moet niet willen dat binnen de SP een grote afstand ontstaat tussen betaalde krachten en leden,” aldus Henk Onderwater.

Provinciale Staten

Wanneer Henk Onderwater in de Provinciale Staten zou komen, ondanks dat hij lijstduwer is, zal hij naar eigen zeggen zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen. “Dan ga ik het statenwerk zeker doen.”
In zijn eerdere periode als statenlid had hij ruimtelijke ordening, waterstaat en wegen, natuurlandschappen en openluchtrecreatie in zijn takenpakket zitten. Mede dankzij zijn inzet kreeg Wormer een tweede uitvalsweg met een nieuwe brug, namelijk de ‘Prins Clausbrug’. Door een motie van Henk Onderwater werd de bouw van de brug, die hij gemakshalve de ‘Noorderbrug’ noemt, sneller gerealiseerd dan de bedoeling was. Bij de opening van de brug in 1994 werd hieraan gememoreerd vertelde hij trots. Ook zette hij zich in voor de legalisatie van de woonschepen in het Zijkanaal F en voor het behoud van Kamp Bakkum.

Zaanse kandidaten

Naast de lijstduwer Henk Onderwater zijn de volgende Zaanse SP’ers verkiesbaar voor de Provinciale Staten op nummer 14 Hans Mandjes uit Wormer en op nummer 12 Anna de Groot uit Wormerveer. Stem 7 maart aanstaande SP lijst 5 op de Zaanse kandidaten.