Rita Verdonk pion tegen huiselijk geweld

Rita Verdonk pion tegen huiselijk geweld

Minister in gesprek met Zaanse ‘parel van integratie’

Door: Willem Croese

Zaandijk – Op 27 november 2006 heeft het project ‘Huiselijk geweld in allochtone kring’ (Stichting Welsaen) de prijs ‘Parel van integratie’ gewonnen. Minister Rita Verdonk (Integratie) reikte destijds deze prijs uit. Wethouder Piet Keijzer heeft de kans aangegrepen om de minister in Zaanstad uit te nodigen teneinde verder te praten over het project. Vanochtend vond deze ontmoeting plaats in het gemeentehuis.

Minister Verdonk met leden van het Zaanse project
Foto: Jolanda Hoogendoorn 2007

Piet Keijzer wilde haar graag uitgebreider het project presenteren dan tijdens de prijsuitreiking. “Mevrouw Verdonk is nu nog minister op dit onderwerp en blijft in de Tweede Kamer. Zij is een pion in Den Haag om met dit onderwerp aan de slag te blijven. Wij willen haar graag informeren wat wij in de Zaan doen.”

Wethouder Piet Keijzer en Minister Rita Verdonk

Film

Een delegatie van het project ‘Huiselijk geweld in allochtone kring’ ging in gesprek met de minister. Annelies Jansen vertelde dat de aanleiding van het Zaanse project was dat er in 2004 een vrouw vermoord werd die in het ‘Blijf Van Mijn Lijf’ huis woonde.
Huiselijk geweld en seksuele intimidatie zijn kleurloos. Het komt in alle kringen voor, maar allochtonen hebben specifieke problemen door hun cultuur. Volgens Saniye Tezcan, projectleider, heeft het vooral te maken met het ontbreken van een sociaal netwerk en de grote gezinnen.
Voorlichting aan zowel mannen als vrouwen is een belangrijk middel om te voorkomen dat huiselijk geweld bestaat en niet bespreekbaar is.
In opdracht van het project werd de film ‘Als ik haar was’ gemaakt. Minister Rita Verdonk zei onder de indruk te zijn van de film: “Voor het schrikeffect is het erg goed dat ook daders deze film zien.” Saniye Tezcan vertelde dat veel mannen bloosden of huilden na het zien van de film.

Minister Verdonk ontvangt poster tegen huiselijk geweld

Aan de slag

Het belang van dit project was volgens minister Rita Verdonk dat vrouwen weerbaarder worden: “Dit betekent dat zij zich steeds meer gaan richten op mannen en dat geweld niet bij het leven hoort. Het is heel moeilijk, of je nu autochtoon of allochtoon bent, het duurt heel lang voordat mensen het geweld naar buiten brengen. Als je opgevoed bent in een situatie waarbij slaan heel normaal is, dan weet je ook niet van jezelf dat je fout bezig bent.
Misschien moet je toch actief koffiehuizen in om met mannen eens te gaan praten over dit onderwerp. Begin met taalles. Het is ontzettend belangrijk voor mannen en vrouwen in zo’n situatie, maar ook voor de kinderen. Anders blijven die patronen zich herhalen.”

SP Zaanstreek verslaggever Willem Croese in gesprek met minister Rita Verdonk en wethouder Piet Keijzer
Foto: Jolanda Hoogendoorn 2007

De minister is in haar nadagen, want het kabinet Balkenende IV staat voor de deur en haar partij de VVD is er niet meer bij. Mevrouw Rita Verdonk wordt hierna kamerlid. Zonder haar als minister vindt zij dat het Zaanse project door moet gaan.
“Huiselijk geweld leidt tot heel veel schrijnende situaties. Als ik wat kan doen vanuit Den Haag om dit onderwerp steeds op de agenda te houden ben ik daartoe altijd bereid,” vertelde de minister.