Vervuilde grond Gouderak een zorg

10 februari 2007

Vervuilde grond Gouderak een zorg

Verbranden is het alternatief voor storten

Door: Willem Croese

Nauerna – Afgelopen dinsdag heeft NV Afvalzorg de eerste proefstorting gekregen van zeer sterk verontreinigde grond uit Gouderak. Men heeft circa 500 ton gestort. Zo’n twintig vrachten zijn nodig geweest om deze stort compleet te maken. De bewoners van Nauerna zijn hierover op de hoogte gebracht.

Vertegenwoordigers van Kontakt Milieubescherming Zaanstreek (KMZ) waren ook aanwezig. Elsa Loosjes van deze organisatie meldde veel vertrouwen te hebben in de handelwijze van NV Afvalzorg. Wel sprak zij de zorg uit over de risico’s die eventueel aan deze proefstort zijn verbonden. KMZ werd door NV Afvalzorg toegezegd voortaan alle technische gegevens te krijgen.
Op de stortplaats waren eerder lekkages. Volgens wethouder Piet Keijzer gaat het bij lekkages hooguit over regenwater dat op de stortplaats valt en in de omringende sloten terechtkomt. “Dat water wordt gemeten en gezuiverd. Het kan niet door de afdichting heen, want die waterstroom loopt van onderen naar boven.”

Gemeentelijke bemoeienissen

De milieu organisatie KMZ zei in het Dagblad voor de Zaanstreek geen antwoord te hebben gekregen op de brief die naar de gemeente Zaanstad werd verstuurd over de vervuilde grond van Gouderak. Piet Keijzer hierover: “Dat klopt niet. Van KMZ hebben wij een brief, gedateerd 3 december 2006, ontvangen. Ik heb hier een brief voor mij liggen van ‘ons’ gericht aan KMZ op 7 januari 2007. Een uitgebreide reactie is gestuurd. Er is gemeld dat er nog geen besluit is genomen over de stort. Er zit een begeleidende brief bij van NV Afvalzorg en toezichthoudende instanties, zoals het hoogheemraadschap, de provincie en de arbeidsinspectie. Voor ons is dit geen aanleiding om extra actie op te zetten. Op basis van de controlerende bevindingen wordt besloten wel of niet door te gaan met deze stort.”
Over de rol van de gemeente Zaanstad was de wethouder klip en klaar: “Eigenlijk hebben wij geen rol hierin. NV Afvalzorg mag binnen de vergunning afval verwerken. De vergunning wordt door de provincie verstrekt en niet door de gemeente. Altijd is er contact met onze afdeling ‘Milieu en Afvalzorg’, ook over de proefstorting, omdat wij in de omgeving voor de belangen van de bewoners opkomen.”
De gemeente Zaanstad heeft volgens Piet Keijzer geen financiële belangen in de stort, want het is een stortplaats van de NV Afvalzorg. “Zaanstad doet daar geen zaken in,” aldus de wethouder.

Smerige grond

De vervuilde grond kwam uit Gouderak waar in de Zellingwijk de grond gesaneerd wordt. Jarenlang stortte men daar al het vuil dat er maar was. De grond werd vergiftigd met onder andere insecticiden en drins (aldrin, dieldrin, endrin). SP milieuwoordvoerder Anna de Groot in de Zaanse gemeenteraad herinnerde zich nog als klein kind dat zij in de buurt van de bewuste Gouderakse stortplaats woonde. “Ik wilde nooit met mijn ouders langs die stortplaats fietsen, want toen stonk het al zo erg,” zei de SP’er.
De firma Boskalis zou één van de toenmalige leveranciers zijn geweest van afval in Gouderak. De vervuilde grond heeft een totaalgewicht van 260.000 ton. Wanneer de 500 ton proefstort goed gaat in Nauerna wordt dit uiteindelijk aangevuld tot 130.000 ton. De andere 130.000 ton moet Gouderak nog elders kwijt zien te raken. De vuilstortplaatsen 3e Merwedehaven en Twence weigerden eerder het aanbod, want de grond is ‘te’ vervuild.

Verbranden

Een andere mogelijkheid om de vervuilde grond kwijt te raken is verbranden. Prof.dr. L. Reijnders, hoogleraar milieukunde Universiteit van Amsterdam en hoogleraar milieuwetenschappen Open Universiteit Nederland schreef over verbranding van de Gouderakse vervuilde grond: “Teneinde verdere verspreiding van deze stoffen in het milieu te voorkomen is vernietiging ervan de beste keuze. Wanneer de stoffen in kwestie in forse concentraties aanwezig zijn dan is deze vernietiging ook goed uitvoerbaar. De verontreinigde bodem uit de Zellingwijk valt in deze categorie. Voor vernietiging is directe verbranding van de grond bij hoge temperatuur, en met voorzieningen voor de efficiënte afvang van chloordioxinen en- benzofuranen uit de daarbij ontstane rookgassen, de standaardtechniek. Installaties die daartoe in staat zijn, zijn in Nederland voorhanden. Adequate verbranding van de verontreinigde bodem uit de Zellingwijk wordt vergemakkelijkt door het relatief hoge organische stof gehalte. Bovendien zorgt verbranding voor vernietiging van de eveneens in de bodem aanwezige milieugevaarlijke polycylische aromaten (PAK).”
SP Zaanstad fractielid Anna de Groot stelde een voorstander te zijn van verbranding van de vervuilde grond, maar dat is een ‘centenkwestie’. Het is te duur, daarom de keuze om de grond deels te storten in Nauerna.

Uitbreiding

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 8 februari ging de Zaanse gemeenteraad akkoord met het voorbereidingskrediet van 245.000 euro. Dit geld zou nodig zijn voor de langere openstelling van de Zaanse stortplaats en het verhogen van de afvalberg. Op deze manier hoopte men te voorkomen dat er een andere stortplaats in het havengebied komt en dat het afval naar Rusland of de Derde Wereld gaat.