Discriminatie kan niet, nooit

24 maart 2007

Discriminatie kan niet, nooit

Door: Sonja van Elmpt - SP Zaanstad raadslid

In het regeerakkoord hebben de regeringspartijen afgesproken dat ambtenaren mogen weigeren een homohuwelijk af te sluiten. Daarmee kwam direct de discussie over dat homohuwelijk weer op gang.
Een discussie waarvan ik dacht dat we die in Nederland niet meer hoefden te voeren. Homofobie leek uitgebannen, geschiedenis, voor altijd weg uit de Nederlandse samenleving. Nederland werd het eerste land ter wereld dat het burgerlijk huwelijk ook openstelde voor homoparen en ik was trots op ons kleine landje.

Ongerust werd ik toen uit de hoek van de islam weer tekenen van homohaat in Nederland te zien was. Ik maakte me daar zorgen over. Ook over de groep islamitische homoseksuele jongeren die in de knel kwam. Ik was bang dat we discussie over het homohuwelijk opnieuw zouden moeten voeren.
Maar het was niet de islam die, in het huidige regeerakkoord, de poten onder de stoel van gelijkheid voor homo’s zaagde. Ik ben ervan overtuigd dat Geert Wilders en consorten daar dan plotseling een groot punt van hadden gemaakt. Nee, het was de zo keurige Christenunie. Met de sympathieke Rouvoet die - omdat dat in de bijbel staat - het homohuwelijk ter discussie stelde. Niet direct door te zeggen dat ze het homoparen onmogelijk willen maken te trouwen, maar door het ambtenaren mogelijk te maken om het sluiten van een homohuwelijk te weigeren.
Als de Christenunie groter en machtiger wordt kunnen we er van uit gaan dat de volgende stap een verbod zal worden. Veel gemeenteraden hebben inmiddels moties aangenomen om in de eigen gemeente te zorgen dat ambtenaren het burgerlijk huwelijk af sluiten voor iedereen. Géén beroep op gewetensbezwaar dus.
Ook in Zaanstad hebben we dit nu besloten. Het werd door het CDA een overbodige motie genoemd omdat er in Zaanstad geen ambtenaar is die een homohuwelijk zou willen weigeren te sluiten. Maar een signaal afgeven dat discriminatie van homo’s niét getolereerd wordt kan nooit overbodig zijn. De SP, Rosa, VVD en Groenlinks hadden ook graag gezien dat de gemeente een brief zou schrijven aan de huidige regering om de gewraakte passage uit het regeerakkoord te schrappen, maar dat ging de Partij van de Arbeid te ver.
We moeten ons niet bemoeien met zaken waar wij in de gemeente niet over gaan was de motivatie. Jammer en typisch PvdA. Zonder deze steun haalde onze motie geen meerderheid. De PvdA diende vervolgens exact dezelfde motie in maar nu zonder de oproep aan de gemeente en die werd wel aangenomen.
Wat ons betreft hadden we graag luid en laten weten dat discriminatie in Nederland niet mag. Niet op basis van geloofsovertuiging, niet op basis van huiskleur, niet op basis van geslacht en niet op basis van seksuele voorkeur. We accepteren discriminatie nooit, niet als Geert Wilders islamieten discrimineert, niet als islamieten christen discrimineren en niet als christenen homo’s discrimineren.