Door duurzaamheid blauw en groen behouden

4 maart 2007

Door duurzaamheid blauw en groen behouden

Optimaal gebruik van grond en gebouwen dringt door bij bestuurders

Door: Willem Croese

Zaandijk – Tijdens de zogenaamde zesde Noordvleugel conferentie op 16 februari heeft de gemeente Zaanstad middels een amendement ‘duurzaamheid in relatie met bedrijvigheid’ op de agenda gekregen. De Zaanse wethouder Piet Keijzer is hier blij mee, want volgens hem is dit een stap in de goede richting voor behoud van groen en beter benutten van bedrijventerreinen. Ook heeft men het besluit genomen om 3,5 miljoen vierkante meter geplande kantoorruimte te schrappen in Amsterdam, Almere, Haarlemmermeer en omstreken.

Het streven van de gemeente Zaanstad is om een herstructureringsprogramma samen met het Rijk op te stellen. Met extra geld van de regering hoopt men de openbare ruimte beter op te knappen. “Wij zoeken naar ondernemers die zich in bestaande bedrijventerreinen willen vestigen. Zij moeten bereid zijn om er wat knaps van te maken, zoals met duurzame gebouwen. Dubbelgrond gebruik op lege plekken is belangrijk. Deze ruimte kun je intensiever gebruiken door bijvoorbeeld het parkeren onder of boven een bedrijfsgebouw te realiseren. Dit alles is gericht op minder groen verloren laten gaan aan bedrijventerreinen en minder van deze te openen. Er worden ook plannen gemaakt over de inrichting van de grond tussen IJmond en IJmeer in het kader van ‘blauw en groen’ oftewel het milieu. Vanuit Zaanstad spelen wij daar een trekkende rol in door graag met onze omliggende gemeenten aan de slag te gaan,” aldus Piet Keijzer.

Hergebruik van gebouwen en grond

Onlangs werd het formele startsein gegeven door Gedeputeerde Statenlid Rinske Kruisinga (CDA) voor de restauratie van de voormalige zeepfabriek De Adelaar in Wormerveer. “De Adelaar is een mooi voorbeeld, want dat wordt ontzettend grondig gerestaureerd en daar blijft bedrijvigheid inzitten. De aanzet was al in het vorige college gegeven. Wij gaan er verstevigd mee door en dat is een extra impuls die wij eraan geven,” aldus Piet Keijzer.
De gemeente Zaanstad maakt momenteel een lijst van monumentale bedrijfspanden waarin bedrijvigheid voort kan bestaan. De verwachting is dat deze lijst van hoge kwaliteitsgebouwen spoedig gepresenteerd kan worden.
Het huidige gemeentehuis Bannehof zal zoals bekend gaan verdwijnen daar het nieuwe gemeentehuis gepland is in het Zaandamse Inverdan. Na de sloop van het Bannehof zullen er op deze grond nieuwe woningen herrijzen. Piet Keijzer vertelde dat het bijzonder is dat de bewoners uit de naaste omgeving nauw betrokken zijn bij de herindeling van dit gebied. Trapsgewijs zal het gemeentebestuur samen met de bewoners tot een besluit komen waarin iedereen zich kan vinden. Er is voortdurend overleg met de bewoners waarin ook keuzes gemaakt worden.
Op de vraag of de wethouder van plan is dit vaker te doen in Zaanstad antwoordde hij: “Zo’n plan maken vraagt veel voorbereiding en veel geld. Het moet omvang hebben en de grond moet van de gemeente zijn. Zo gek veel grote locaties hebben wij niet in het bezit. Wij willen kijken hoe dit uitpakt.”
De voormalige ‘Woonmall’ in Assendelft krijgt deels een nieuwe bestemming. Het pand krijgt een buitenschoolse opvang en een sport en vrije tijd centrum. Volgens Piet Keijzer is in Zaanstad Noord een behoefte aan buitenschoolse opvang. Deze behoefte zal groter worden door de invoering van de Brede School waarbij voor- en naschoolse opvang zit. De Voedselbank zit momenteel ook in de Woonmall. Naar zeggen van de wethouder kan deze organisatie in het pand blijven zitten.
De Zaandamse wijk Poelenburg is door oud-minister Winsemius in zijn periode gebombardeerd tot één van de wijken in Nederland die in brand staat. Piet Keijzer vindt de extra aandacht voor een wijk uitstekend, maar vindt niet dat Poelenburg in brand staat. Wel wist hij te melden dat de rekensommen een eind gevorderd zijn voor sloop en nieuwbouw in deze wijk.
Piet Keijzer: “Wij zijn nog bezig hoe alles er uit moet zien. Dit is goed te becijferen en te financieren vanuit nieuwbouw. Veel lastiger te financieren is het economische en sociale deel. Dat kun je moeilijker vasthouden. De gemeente probeert via Economische- en Sociale Zaken en Volksgezondheid projecten hoog op het lijstje te krijgen, zodat er meer geld vrijkomt uit Den Haag voor Poelenburg.”

Vervolg Stadswachten

Over de stadswachten kan Piet Keijzer nog niet veel kwijt over de onderhandelingen die gaande zijn met diverse bedrijven die de taken van de stadswachten over zullen nemen. “Er lijken kansen te zijn om het geheel of een gedeelte van dit bedrijf over te brengen naar een andere organisatie. De gesprekken lopen op dit moment. Wij hadden een lange lijst van elf bedrijven en hiervan zijn een aantal bedrijven over waarmee wij verder praten. Het gaat over het takenpakket in zijn volle omvang. Het geld dat wij hiervoor beschikbaar hebben, zoals in de begroting te lezen is, is voor een periode van drie jaar. Dat is voor een particulier bedrijf een langdurige afspraak,” zei de wethouder.
Het aantal uren bij de Stichting Veiligheidszorg waren goedkoper dan bij een particulier bedrijf, dus zal het aantal afnemen. Het beschikbare bedrag is hetzelfde als dat het was. Er zal nauwkeuriger gekeken worden welke uren en met welke intensiviteit de nieuwe stadswachten nodig zijn.
Degenen die buiten de boot vallen als stadswacht maken volgens de wethouder Sociale Zaken een goede kans op de arbeidsmarkt, omdat de branche schreeuwt om personeel. Id’ers uit andere instellingen zijn deels terechtgekomen bij de uitkeringsinstantie UWV en de vacaturebank van het CWI. Toch zijn volgens Piet Keijzer een redelijk aantal Id’ers bij hun organisatie in dienst getreden.
Met grote belangstelling volgt de wethouder samen met zijn ambtenaren de ontwikkelingen op het gebied van gesubsidieerd werk. Het nieuwe kabinet heeft als voornemen om de zogenaamde ‘brugbanen’ in te voeren. Concreet is dit nog niet, want de regering Balkenende IV wil eerst met de samenleving hierover gesproken hebben voordat er een concreet plan op tafel komt.