SP Zaanstreek is trots op uitslag

8 maart 2007

SP Zaanstreek is trots op uitslag

Voorzitter Nora Swagerman verwacht nog meer stijgingen bij verkiezingen voor de SP

Door: Willem Croese

Krommenie – SP Zaanstreek voorzitter Nora Swagerman heeft de goede Provinciale Staten verkiezingsuitslag voor haar partij gevierd met partijgenoten in de stationsrestauratie van Haarlem. Veel leden van Rood, de SP jongerenorganisatie, hebben eveneens van de feeststemming genoten.

De Zaanse voorzitter had niet verwacht dat de uitslag voor de Provinciale Staten verkiezingen zo goed zou uitpakken voor haar partij. “Ik denk zelfs dat wij bij volgende verkiezingen blijven stijgen, want de mensen pakken de boodschap van de SP goed op. Je zou verwachten dat mensen het slecht zouden vinden dat de SP niet deelneemt aan het kabinet, maar het tegendeel is waar. Tijdens de campagne in de Zaanstreek heb ik veel mensen gesproken en niets gemerkt van negativiteit. Wanneer wij de komende jaren laten zien dat het anders kan zal het nog meer vruchten afwerpen.”

Zetelwinst

De SP krijgt door de verkiezingen van 7 maart in de Eerste Kamer twaalf zetels. Dat zijn er maar liefst acht zetels meer dan dat de partij nu nog heeft. In de Noord-Hollandse Provinciale Staten gaat de SP van vijf naar negen zetels.
In Zaanstad heeft de partij eveneens een enorme winst geboekt. De SP is de tweede partij geworden met 21,3 procent aan stemmen. In Wormerland is de SP ook de tweede partij geworden met 19,6 procent. In Oostzaan is de SP de vierde partij met 13,6 procent.
Nora Swagerman verwacht dat deze verkiezingsuitslag in de gemeente Zaanstad binnen de raad weinig negatieve effecten zal hebben. “Wij hebben een goede fractie, een goed college met een uitstekende wethouder in de persoon van Piet Keijzer. Natuurlijk heeft de winst in Zaanstad te maken met de landelijke politiek, maar ook zeker door onze deelname aan het college. De samenwerking met bijvoorbeeld de PvdA is goed te noemen, dus ik verwacht geen problemen,” aldus Nora Swagerman.
Zij bedankt alle SP stemmers en ook alle SP leden die hard meegewerkt hebben aan de verkiezingscampagne. “Het is meer dan een pluim waard.”