Doorstart inburgering rond

9 mei 2007

Doorstart inburgering rond

De wettelijk verplichte inburgering wordt in Zaanstad uitgevoerd door Amsterdamse bedrijven na een kort geding. Banenverlies bij Welsaen is onnodig.

Door: Willem Croese

Zaandijk – De inburgeringscursussen kunnen in Zaanstad van start gaan met Prins & Heida en Hudson uit Amsterdam. Dit is nu definitief nadat de Zaanse Stichting Helpdesk een kort geding heeft aangespannen tegen de gemeente. De rechtszaak is door de stichting verloren.

Tot nu toe voerde Helpdesk de inburgeringscursussen uit met het Regio College en Welsaen. Het maken van nieuwe contracten verplicht de Europese regelgeving ook andere kandidaten een kans te geven mee te dingen. Eind 2006 schreven diverse organisaties zich in bij Zaanstad, waaronder Helpdesk en de Amsterdamse instellingen. Volgens het Zaans gemeentebestuur werden prijs en kwaliteit goed tegen elkaar afgewogen teneinde te komen tot een beslissing. Heldpesk stelde dat de procedure niet is gegaan zoals het zou moeten. Bovendien vonden de Zaankanters dat zij het eerste recht hadden de cursussen in Zaanstad te geven. De rechter stelde op alle punten de organisatie in het ongelijk.
Integratie wethouder Piet Keijzer zei ‘blij’ te zijn met de uitslag, want dit betekent dat de procedure naar behoren is uitgevoerd. Half april zei hij niet trots te zijn op het kort geding tegen zijn gemeente.
Onaangenaam verrast was de wethouder vanochtend toen hij in de krant las dat zes a zeven werknemers van Welsaen ontslagen moeten worden na de beslissing van de rechter. “Ik wist hier niets van. Er is niet verteld dat ontslagen kunnen vallen. Overigens zijn in deze sector volop vacatures. Vandaag heeft de afdeling Sociale Zaken direct contact gezocht met Welsaen. Een bemiddelende rol kan gespeeld worden naar de nieuwe bedrijven die de inburgeringscursussen doen om de mensen van Welsaen aan het werk te krijgen. Bovendien hebben wij zelf ook vacatures,” aldus Piet Keijzer.
De lopende activiteiten kunnen afgerond worden. Binnenkort heeft de wethouder een afspraak met de directeuren van zowel Helpdesk als Welsaen over het vervolg. Piet Keijzer wil samen met hen kijken of er mogelijkheden zijn om als onderaannemers enkele activiteiten voort te zetten in Zaanstad.