Gentech Prijsvraag

28 mei 2007

Gentech Prijsvraag

Op de Dag van het Park 2007 hielden we een prijsvraag. Vijf producten waren uitgestald met daarbij de vraag welke van deze producten genetisch gemanipuleerde ingrediënten bevatten.

De producten waren:
1. Goldsun Slaolie
2. Bon Appetit Mexicaantjes
3. Biologische tomaten
4. AH Euroshopper Slasaus
5. Veevoeder
Het goede antwoord was: 1,2,4 en 5
Dat die vraag moeilijk was, bleek uit het aantal goede inzendingen. Slechts een paar deelnemers had ze allemaal goed. Nu mochten ze ook niet op de etiketten kijken. Sinds april 2004 zijn in de EU fabrikanten namelijk verplicht om op het etiket te vermelden als er genetisch gemanipuleerde grondstoffen in een product zitten. Bij nummer 5 hebben we zowel het ja als het nee antwoord goed gerekend. We weten het namelijk niet. Wat we wel weten is dat wereldwijd 90% van de genetisch gemanipuleerde gewassen in veevoer verdwijnen. Dat we dit product toch in de prijsvraag hebben opgenomen is om erop te attenderen dat vlees, melk en eieren afkomstig kunnen zijn van dieren die genetisch gemanipuleerd voer hebben gegeten en dat je dàt niet op het etiket kunt lezen.
Alle goede inzenders krijgen binnenkort een verrassing in hun brievenbus.