Geen zand over groen

10 juni 2007

Geen zand over groen

Door: Willem Croese

Zaandijk – Wethouder Piet Keijzer (SP) pleit samen met zijn partij om groene gebieden in Zaanstad zo groen mogelijk te houden. De integratie van werken en wonen in de Zaanse wijken en buurten is volgens hem van groot belang, net als herinrichten van bestaande bedrijventerreinen. Als wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling zet hij zich hiervoor in op allerlei fronten. De plannen van de PvdA-Regioraadsleden om economie voorrang te geven op rust, ruimte en landschappelijke waarden stuiten hem tegen de borst.

SP wethouder Piet Keijzer is niet gelukkig met het moment dat de PvdA heeft gekozen om deze plannen te presenteren. “Dit frustreert het proces, want aan het eind van het jaar komt een zevende Noordvleugel conferentie. Daar hoort de confrontatie plaats te vinden van de toekomstbeelden van wonen, werken, verbindingen en natuur en milieu. Nog los van de inhoudelijke stellingname. Zonder nadenken voorrang geven aan economie is niet meer van deze tijd,” vindt de wethouder.

Metropool

Op regionaal niveau onderhouden gemeenten contact door regelmatig overleg te hebben in de ‘Regioraad’ van de Stadsregio Amsterdam. Voor die raad lanceerde de PvdA-fractie de notitie ‘Metropool Amsterdam’, waarin de sociaaldemocraten aandringen op het stadser maken van het gebied door meer economische activiteiten te ontplooien. Gedacht wordt aan meer woningen bouwen dan 150.000 stuks tot aan 2030; betere verbindingen voor het openbaarvervoer en meer wegen voor het woon-werk-verkeer; Schiphol als luchthaven uitbreiden en een tweede nationale luchthaven te plannen en tot slot meer bedrijventerreinen realiseren.
Tijdens de zesde Noordvleugel conferentie op 16 februari dit jaar kreeg de gemeente Zaanstad een amendement ‘duurzaamheid in relatie met bedrijvigheid’ op de agenda. Zo kan het behoud van groen en het beter benutten van bedrijventerreinen gestimuleerd worden. De huidige PvdA plannen vindt Piet Keijzer ‘niet gepast’. “Het is nog geen college aangelegenheid, maar ik heb hier wel alvast met mijn PvdA collega wethouders over gesproken. Zij gaan er wat luchtiger mee om. De PvdA plannen zijn meer economisch dan sociaal en ecologisch. Ik vind juist dat groen zoveel mogelijk groen gelaten moet worden. Het is zo makkelijk zand over groen te gooien door nog meer industrie- en bedrijventerreinen te bouwen. Het duurzaam bouwen op bestaande bedrijventerreinen en het stimuleren om ondernemers op die terreinen te krijgen genieten mijn voorkeur. Nee, ik kan mij niet vinden in de huidige PvdA plannen.”

Onroerendezakenbelasting

Onder leiding van de voormalige minister van Financiën Gerrit Zalm (VVD) en minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes (VVD) werd in het vorige kabinet het ‘gebruikersaandeel’ in de gemeentelijke onroerendezakenbelasting (OZB) afgeschaft. Hierdoor kregen de gemeenten minder inkomsten van de bewoners. Het verlies aan inkomsten zou via het Gemeentefonds door de regering aangevuld worden, maar bleek onvoldoende te zijn. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) klopte hiervoor destijds aan de deur van het kabinet. Onlangs tekenden de VNG en het ministerie van Binnenlandse Zaken een akkoord, waarin onder meer is afgesproken dat het Rijk niet langer het maximumtarief en de maximumstijging van de OZB bepaalt. Wanneer de Tweede Kamer met dit voorstel instemt kunnen de gemeenten met ingang van 2008 het bedrag van de OZB zelf vaststellen.
Piet Keijzer: “Ik ben blij met deze koerswijziging, want dit biedt meer perspectief voor Zaanstad. Vergroting van het eigen belastinggebied van de gemeenten is een goede zaak. Meer eigen inkomsten en meer eigen invloed voor gemeenten. In Europa loopt Nederland flink achter op dit terrein. Of Zaanstad de OZB veel zal verhogen weet ik nog niet. Die discussie moet eerst in de gemeenteraad gevoerd worden.”

Ronde tafelgesprek

Met minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven en minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer Jacqueline Cramer sprak SP wethouder Piet Keijzer in een ‘ronde tafelgesprek’ over de thema’s wonen, werken, milieu en duurzaamheid. “Ik vind het goed dat kabinetsleden in het kader van honderd dagen het gesprek aangaan met mensen in het land, dus ook lokale bestuurders. Van der Hoeven en Cramer gaven aan hiermee door te zullen gaan, want zo houd je elkaar op de hoogte en kun je van gedachten blijven wisselen.“
Opmerkelijk was voor Piet Keijzer de uitspraak van een ontwikkelaar die de rijksoverheid opriep een verbod op nieuwe bedrijfsterreinen af te kondigen om daarmee de creativiteit van ondernemers te prikkelen. “Anders doen ze het gewoon niet en kiezen ze voor de gemakkelijkste weg,” verwoordt de SP’er deze opmerking.
Het zogenaamde verdeelmechanisme van het Gemeentefonds kwam eveneens aan de orde. Dit zou ‘verharding’ van het gemeentelijk grondgebied opleveren. “Met meer bedrijfsterreinen, woonwijken en wegen is de uitkering van dit fonds aan een gemeente hoger, wanneer het groen beschermd wordt ben je slechter af. Als wethouder van een groene gemeente heb je daar flink last van. Gelukkig gaven beide ministers aan hier naar te zullen kijken, want op de agenda van het kabinet staat duurzaamheid immers hoog op de agenda,” zegt Piet Keijzer hierover.

Waarnemend burgemeester

De PvdA waarnemend burgemeester Wim Dijkstra is na het vertrek van zijn partijgenote Tonny van der Vondervoort geïnstalleerd. Dijkstra blijft aan als burgemeester totdat de definitieve burgemeester voor Zaanstad is benoemd. Voor Piet Keijzer was het wennen aan de huidige burgervader kortstondig. “Bij het aantreden van dit college in april 2006 kwamen er vier nieuwe wethouders en in de persoon van Tonny van der Vondervoort een nieuwe burgemeester. Dat was als nieuw College wel wennen, maar intussen zijn wij ruim een jaar verder. Als wethouders zijn wij goed op elkaar ingespeeld, dus als team staan wij er. Zelfs de ‘zachte g’ van Wim Dijkstra is al gewoon geworden. Een prima man die uiteraard een andere stijl van besturen heeft. Hij is zeer kundig,” zegt de SP’er over de nieuweling.