SP Zaanstad en Kadernota 2008

1 juli 2007

SP Zaanstad en Kadernota 2008

Door: Rob Poldner SP-Zaanstad fractievoorzitter

In de raadsvergadering van 21 juni j.l. werd de Kadernota besproken. De Kadernota geeft in grote lijnen aan welke richting de uitgaven en de inkomsten van de gemeente in 2008 gaan. De SP maakt sinds 2006 deel uit van het college van Burgemeester en Wethouders en is ook de enige partij die nieuw is in het college.

In het college akkoord zijn afspraken gemaakt op basis waarvan de SP deelneemt aan het college. Uitgangspunt voor de SP is geweest de uitgaven van de gemeente in overeenstemming te brengen met de inkomsten. Dus geen verdere opeenstapeling van grootse plannen, maar eerst de lopende zaken op orde en dan de broodnodige investeringen doen in zaken die het dagelijks leven beheersen. Genoemd zijn “eerst stoeptegels recht” als uiting van de onvrede over de onderhoudstoestand van de stad.
Ook Inverdan verder beheersbaar maken is een doel. Zoals minder kantoren en meer [betaalbare] woningen. In de kadernota wordt verder gesproken om investeringen over een langere periode te spreiden omdat Zaanstad niet nog meer geld mag lenen. Dit is een veiligheidsregel om te voorkomen dat geld voor andere doelen als welzijn en cultuur, gebruikt worden voor bijvoorbeeld Inverdan. Door de afspraken die de SP vorig jaar gemaakt heeft zal dit niet gebeuren.
Als er tekorten zijn op Inverdan zal dat ergens anders in Inverdan gehaald moeten worden. De SP houdt dit uitgangspunt goed in de gaten. Daarmee werkt de SP mee aan het verder gezond maken van het gemeentelijke huishoudboekje. Want iedereen weet dat wanneer je te veel schulden hebt, je niets leuks meer kan doen. Wanneer je wat geld in de portemonnee hebt kun je kiezen tussen een boek kopen of uit eten gaan. En daar wil de SP met onze stad naar toe.
Wat geld in de portemonnee om te kunnen investeren in mensen en niet alleen in stenen. Milieu, welzijn en cultuur zijn zaken waar een stad van de grootte van Zaanstad nog te weinig mee doet. Er is de afgelopen jaren alleen maar bezuinigd. De armoede onder mensen neemt nog steeds toe en dat terwijl de economie stijgt. De SP vindt het dan ook niet onlogisch om in geval van investeren in mensen de Onroerend Zaak Belasting [OZB voor eigenaren] een weinig te verhogen. Ondanks het feit dat partijen als VVD, CDA en ZOG bij het woord OZB alleen al van hun stoel vallen van verontwaardiging!
De SP is tevreden over de uitvoering van het collegeprogramma. Dat gaat zoals we afgesproken hebben.