Veilig fietsen in Landsmeer

26 augustus 2007

Veilig fietsen in Landsmeer

door: Mieke Westera

LANDSMEER - Op zaterdag 25 augustus konden kinderen in Landsmeer eindelijk een keer veilig fietsen .
De SP werkgroep Landsmeer had, met hulp van familieleden en Zaanse SP-ers, die dag op het Raadhuisplein een veilig parcours gemaakt met strobalen. Bij 3VO, dat vanwege de naamsbekendheid weer Veilig Verkeer Nederland gaat heten, waren materialen gehuurd, zoals verkeersborden.
Veilig was het, maar niet gemakkelijk, want er waren alleen bijzondere fietsen, zoals een hobbelfiets en een achteruit-trapfiets.
Wie de uitdaging aanging om een paar rondjes te fietsen mocht daarna een aardigheidje en iets lekkers uitkiezen bij de SP kraam.

Niet alleen kinderen hadden plezier op de gekke fietsen.

Ondertussen gingen de SP-ers in gesprek met buurtbewoners over de verkeersveiligheid in het dorp en deelden ze flyers over de actie uit.

SP-er Job Cornelissen werd geïnterviewd door locale televisie

Veilig verkeer in Landsmeer?

Het is maar hoe je het bekijkt. In ieder geval niet voor fietsers en voetgangers. Nu de vakantie voorbij is en de scholen weer zijn begonnen, wordt het weer een drukte van jewelste op de doorgaande wegen in Landsmeer. Een ratrace waarbij fietsers en voetgangers nogal eens in de verdrukking komen.
De SP werkgroep wil door middel van deze actie daar de aandacht op vestigen.
Wij kennen allemaal de ongelukken of bijna-ongelukken met fietsers en voetgangers doordat in het dorp te vaak te hard wordt gereden.
Onoverzichtelijke verkeerssituaties worden te nonchalant ingeschat en snelheidsduivels maken dankbaar gebruik van het gebrek aan controle
Er wordt te weinig rekening gehouden door automobilisten met de gevolgen van de smalle wegen of het verkeersgedrag van bijvoorbeeld kinderen of voetgangers die minder snel ter been zijn. Fietsers moeten vaak uitwijken naar de stoep. Voetgangers hebben daar weer last van. Niet goed maar wel te begrijpen.
Vaak gaat het nog net goed, maar soms ook niet, zoals al meer dan eens is gebleken. Wij vragen ons af hoe vaak het nog fout moet gaan voordat er echte maatregelen worden genomen.
Maatregelen zoals stop- en voetgangerslichten op cruciale punten, meer verkeersdrempels, meer snelheidscontroles door de politie maar ook door flitscamera’s en betaald parkeren.
Tegelijkertijd is gebleken dat veel van de verkeersdrukte ontstaat door Landsmeerders zelf. Dat verbaast ons: Landsmeer is een klein dorp. Je zou denken dat heel veel per fiets of te voet gedaan zou kunnen worden. Waarom doen we dat dan niet?
Als we, naast bovengenoemde maatregelen, voor al die kleine boodschappen eens vaker met de fiets of te voet zouden gaan?
Dat heeft allerlei voordelen: een verkeersveiliger dorp, minder autoverkeer, minder CO2-uitstoot, wat weer goed is voor het milieu, en meer beweging. Wat weer een oplossing is voor een ander probleem, nl. dat Nederlanders steeds dikker worden.

Dan is die derde toegangsweg helemaal niet nodig!

Laten we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen en Landsmeer veiliger maken.
B & W en Gemeenteraad door knopen door te hakken en drastisch wat aan de situatie te doen en wij burgers door vaker de fiets te pakken!

Fotoverslag: Mieke Westera