Piet Keijzer blij met resultaat referendum Bannehof

20 september 2007

Piet Keijzer blij met resultaat referendum Bannehof

33,8 procent Rooswijkers hebben gestemd voor nieuw plan

ZAANDIJK - Wethouder Piet Keijzer kan tevreden terugkijken naar het referendum voor het nieuwe Bannehof. De SP'er opperde het plan om de bewoners van Rooswijk te laten kiezen uit één van de vijf plannen ter vervanging van het huidige gemeentehuis. Tot woensdag 19 september hebben de Rooswijkers de gelegenheid gekregen de plannen te bekijken om vervolgens te stemmen.

Rooswijkers laten zich voorlichten over de plannen
Foto: Jolanda Hoogendoorn

,,De stemmen zijn geteld. 33,8 procent. Volgende week wordt bekend gemaakt welk plan heeft gewonnen'', vertelt Piet Keijzer desgevraagd. Donderdagavond 27 september geeft de gemeente Zaanstad in het Bannehof prijs wie de winnaar is. De Rooswijkers zijn van harte welkom bij dit moment.
De gemeenteraad heeft bij voorbaat ingestemd met de wens van de bewoners uit Rooswijk wanneer minimaal dertig procent stemmen binnengehaald is.
,,Het is een bevestiging dat onze bevolking graag bij dergelijke projecten in haar directe omgeving betrokken wil worden. Dit was het meest interactieve project dat we in Zaanstad hebben en andere gemeenten toonden al interesse in onze aanpak.
Vooralsnog lijkt dit een interactieve manier van werken die we vaker kunnen toepassen. We wilden Rooswijk optimaal faciliteren in dit project en alle bewoners de kans geven om hun stem te laten horen. Ik denk dat dat gelukt is'', meldt de wethouder.
Vanaf half oktober gaan de bewoners verder in gesprek met de winnaar onder de ontwikkelaars. Regelmatig krijgen de bewoners presentaties over de voortgang van het project en de wensen over bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid inventariseren.