Diervriendelijk bestrijden van ganzenoverlast

10 oktober 2007

Diervriendelijk bestrijden van ganzenoverlast

door Anna de Groot - SP Zaanstad raadslid

Op 19 september 2007 vond er in het gemeentehuis van Zaanstad de grote ganzenconferentie plaats. Samen met Paul Denekamp (dierenwelzijnsdeskundige van GroenLinks) en collega- raadslid Saskia Hille (ook GroenLinks) ben ik maandenlang bezig geweest de conferentie ‘Verwelkomen of verjagen’ te organiseren.
Vooraf werd veel research verricht en er werden interessante gasten uitgenodigd. Waarnemend burgemeester Dijkstra was dagvoorzitter.

In de conferentie wilden wij (SP, GroenLinks en Partij voor de Dieren) zowel het provinciaal ganzenbeleid van de provincie Noord- Holland als het gemeentelijk ganzenbeleid aan de orde stellen. Dat is ons inderdaad gelukt. Zowel het provinciaal ganzenbeleid als het gemeentelijk ganzenbeleid kwamen aan de orde en de conferentie werd goed bezocht door een groot aantal vertegenwoordigers van provincie, gemeenten, agrarische sector en natuur- en faunabeheerorganisaties van alle gelederen.
Aan het voorstel voor een beter provinciaal ganzenbeleid moet nog gesleuteld worden. Er kwam veel input van de congresdeelnemers om het voorstel te verbeteren. Ook moet er nog gepraat worden met agrariërs en diverse natuurbeschermingsorganisaties. Daar gaan we mee verder.
Het voorstel ‘Naar een goed gemeentelijk ganzenbeheer’ werd echter goed ontvangen. SP en GroenLinks konden dit voorstel op 4 oktober (dierendag) als initiatiefvoorstel aan de gemeenteraad van Zaanstad presenteren.
In Zaanstad hebben zich in de afgelopen jaren zeer veel gevallen van ganzenoverlast voorgedaan. De verwilderde boerenganzen, die geen beschermde diersoort zijn, overspoelden als het ware de natuur- en recreatiegebieden Kalverpolder en Jagersveld en de sportvelden van sportpark Kalverhoek.
SP en GroenLinks hebben van alles gedaan om de ganzenoverlast diervriendelijk te (laten) bestrijden. Diverse malen organiseerden wij bijeenkomsten, wij dienden moties in de gemeenteraad in en wij zorgden ervoor dat er een ganzenbeheerproject door Zwerk5 (een doorlopend project voor werkloze schoolverlaters) en de Dierenbescherming kwam. Al onze pogingen hadden echter weinig resultaat. Onwil bij diverse raadsleden en andere gemeentelijke vertegenwoordigers was één van de oorzaken. Onmacht bij de fracties van SP en GroenLinks een andere oorzaak.
De Zaanse ganzen werden in de afgelopen jaren vrijwel alle – in opdracht van gemeente en Staatsbosbeheer - door Duke Faunabeheer (een ongediertebestrijdingsbedrijf) geruimd. Dit ondanks de grote inzet van SP en GroenLinks. Daarbij werd meestal niet diervriendelijk te werk gegaan, hetgeen tot grote commotie onder de Zaanse bevolking leidde. Inmiddels zijn er weinig Zaanse ganzen over.
De kans is groot dat als Zaanstad niets doet er binnen een aantal jaren weer nieuwe overlastsituaties ontstaan. We moeten dus naar een goed en diervriendelijk gemeentelijk ganzenbeleid, waarbij het doden van ganzen niet meer aan de orde is.