Een slag om te winnen

Een slag om te winnen

Rob Poldner rekent op een sterk en democratisch SP

door Willem Croese

ZAANDAM – Een drukke periode is de zomer geweest voor SP Zaanstad fractievoorzitter Rob Poldner. De procedure voor de uiteindelijke benoeming van de nieuwe burgemeester Geke Faber (PvdA) heeft veel tijd opgeslokt. De perikelen in de publieke opinie over de positie van de SP als partij hebben hem eveneens veel beziggehouden.

Via nieuwskanalen als internet en de Wereldomroep heeft hij alles meegekregen vanaf zijn vakantieadres. Over de vermeende ‘censuur’ binnen zijn partij zegt Rob Poldner: ,,Ik schrik daarvan, want zo kijkt de buitenwereld kennelijk tegen de SP aan. Hierin heb ik mij verdiept. Censuur is een groot woord. Wel vind ik dat ons partijblad ‘De Tribune’ informatief moet zijn. Niet eenzijdige voorlichting geven. Van een hoofdredacteur mag je verwachten dat alle dingen naast elkaar gezet worden.’’
SP hoofdredacteur Elma Verheij verdween van het toneel, nadat zij een kritisch artikel wilde plaatsen over de kwestie Düzgün Yildirim. Enkele weken later werd de hoofdredacteur van het CDA partijorgaan ook ontslagen, maar dat kreeg veel minder aandacht.

Beroepscommissie

Ongeveer vier jaar geleden richtte de SP landelijk een beroepscommissie op die ingeschakeld wordt bij interne problemen. Samen met de SP’ers Arts en Ruers maakt Rob Poldner deel uit van die commissie. ,,Met de hand op mijn hart kan ik zeggen dat de zaak Düzgün Yilderim de eerste was die behandeld is door ons’’, zegt de Zaanse SP’er.
Het SP partijbestuur besloot voor de zomer deze kwestie voor te leggen aan de beroepscommissie. Zoals bekend is Düzgün Yilderim met voorkeurstemmen in de Eerste Kamer gekozen. De afspraak binnen de SP is dat de lijstvolgorde aangehouden wordt en niet anders. Aangezien dit een SP spelregel is en niet die van politiek Den Haag heeft Düzgün Yilderim toch aanspraak gemaakt op zijn zetel.
Ondanks dringende verzoeken van de partijleiding om de zetel conform de interne afspraken af te staan aan de partij liet hij het aankomen op een definitieve uitspraak van de SP. Na het onderzoek van de beroepscommissie is er een rapport uitgekomen welke aan het partijbestuur is voorgelegd.
Rob Poldner: ,,Zonder discussie heeft dit bestuur ons rapport overgenomen en voorgelegd aan de partijraad. Besloten werd om het lidmaatschap van Yildirim op te zeggen. Ik heb hiervan geleerd dat de partij gelijk had in deze zaak. Gelijk hebben is één, maar gelijk krijgen is een slag om te winnen. Honderd procent ben ik het eens met het besluit van de partijraad. Wel moet je je afvragen of er nog iets is tussen ja en nee, want Yildirim was een onomstreden goed partijlid. De vraag is of er geen andere mogelijkheden zijn om tot een vergelijk te komen voordat je een patstelling hebt. In deze kwestie weet ik het niet.’’

Internet gedoe

Als SP Zaanstad fractievoorzitter heeft Rob Poldner ook te maken gekregen met weblogs waar zijn fractielid Guus Moot betrokken bij zou zijn. Dit haalde zelfs het nieuws in het Dagblad Zaanstreek. ,,Wat moet ik hiermee?’’, vraagt Rob Poldner zich af. ,,Ik heb het opgegeven om al die weblogs te lezen. Ook die over en van Guus Moot heb ik niet gelezen. Men houdt elkaar bezig. Ze doen maar. Weblogs zijn een privé domein, maar als publiek figuur moet je ontzettend goed op je schreden passen.’’
Intern is uitgezocht hoe het allemaal zit met de ‘eventuele’ weblogs van Guus Moot. Deze zaak is intussen afgehandeld. ,,Benadeeld of bevoordeeld voor de partij heeft het niet. Het heeft echter geen goede bijdrage geleverd aan de lokale politiek’’, zegt Rob Poldner.

Andere positie

De SP congresseert voor de vijftiende keer op 24 november aanstaande. Volgens Rob Poldner gaat het congres grotendeels over de groei van de partij in ledenaantal en parlementaire zetels.
,,In Zaanstad zijn wij een collegepartij. Dit betekent meedenken met het bestuur, maar ook kritisch zijn. Wij zijn niet meer uitsluitend een oppositiepartij. Landelijk is de SP nog gericht op acties en kritisch kijken naar de regels vanuit Den Haag. Wij hebben lokaal steun nodig om de democratie ook in Zaanstad te versterken’’, zegt hij over de andere positie van de SP.
Door meer betrokkenheid te regelen voor de leden van de SP wordt volgens Rob Poldner de partij nog sterker. ,,Het congres is de gelegenheid om de interne democratie van de SP krachtiger te maken. Bij het lezen van de stukken werd ik juist ontzettend enthousiast over de partij die wij zijn.’’
Voor de SP Zaanstad fractie loopt alles naar wens. Rob Poldner zegt hierover: ,,Wij hebben onze plek gevonden. Na stevige discussies zijn wij het als fractie uiteindelijk met elkaar eens. Het is echt doorgedrongen dat wij een bestuurderspartij zijn, die ook kritisch en loyaal is.’’ Met vertrouwen ziet hij de toekomst tegemoet.