Geen Amsterdamse toestanden, wel Zaanse zaken

29 oktober 2007

Geen Amsterdamse toestanden, wel Zaanse zaken

Over gevoelige kwesties mogen openbaar vragen gesteld worden

door: Willem Croese

ZAANDIJK – De onrust in de Amsterdamse wijk Slotervaart haalt de landelijke media en zelfs ver daarbuiten. Of een dergelijke situatie overwaait naar Zaanstad betwijfelt wethouder Piet Keijzer. Volgens hem is er geen enkele reden om extra maatregelen te nemen in zijn gemeente. De Zaanse zaken gaan door.

,,Het gaat daar om incidenten. Onvoldoende kan ik de waarde daarvan inschatten. Marcouch, de stadsdeelvoorzitter, doet het goed. Hij zegt dat het gaat om een kleine groep etterbakken. De ouders van hen moeten aangesproken worden. Het zegt niets over de gehele Marokkaanse gemeenschap die wel wat wil in die wijk’’, is de kijk van Piet Keijzer op de Amsterdamse situatie.
Hij stoort zich aan het feit dat een dergelijk incident meteen in de culturele hoek gezet wordt. De vraag moet volgens hem gesteld worden of het terecht is om zo te reageren.
,,Er zijn soms jongens waarbij het in het gezin niet goed gaat, er psychische problemen zijn of dat ze niet mee kunnen komen op school. Kijk naar de achtergronden. Zo’n uitspraak van politiechef Welten over ‘Parijse toestanden’ vind ik heel goedkoop, gemakkelijk en nog gevaarlijk ook. Wanneer in Slotervaart iets misgaat, is de kans dat er een Marokkaanse of Turkse jongere bij betrokken is, gewoon heel groot. Dat is logisch aangezien 80 procent van de inwoners die nationaliteit heeft.’’

Bajesboten

Onbegrip is er bij de fracties van coalitiegenoten PvdA en CDA over de bajesboot vragen van de SP Zaanstad fractie. De partijgenoten van Piet Keijzer willen weten wat de stand van zaken is en of de gemaakte afspraken nagekomen worden. Volgens de coalitiegenoten stel je dergelijke vragen niet in het openbaar.
,,Het is de SP verweten en dat vind ik onterecht, omdat je in openbaarheid moet verantwoorden wat er gebeurt rondom de boten. Het is democratisch legitiem om de vragen openbaar te stellen. Het fenomeen van de opwinding over actievoerders moet je in goede banen leiden’’, aldus Piet Keijzer.
In het college is hierover gesproken. Volgens de SP wethouder delen zijn collega’s het standpunt dat je de democratie de mond niet mag snoeren. Hij verwacht dat je anders bij volgende gevoelige zaken ook geen vragen meer mag stellen.
Recent hebben de burgemeester, wethouders en de gemeentesecretaris de bajesboten bezocht. Voor Piet Keijzer is dit de eerste keer.
,,Ik wist niet dat het zo groot is. Het meeste is mij opgevallen dat de werknemers van de boten op een integere en respectvolle manier spreken over de plek, detentie en de mensen die daar komen. De periode Verdonk hebben zij als moeilijk ervaren, want het personeel moest dingen doen waar veel weerzin tegen bestond, zoals de strengheid om mensen op te pakken en het land uit te zetten. Er was toen weinig oog voor het humane gedeelte onder haar beleid’’.
Het weekblad Vrij Nederland heeft bekend gemaakt dat de eerste boot op 5 november opengaat. Piet Keijzer zegt het niet te weten, maar wel dat de datum nog niet hard was tijdens zijn bezoek aan de bajesboten. ,,Het wordt begin november’’, zegt hij resoluut.
Fractievoorzitters en de pers worden vlak voor de opening uitgenodigd om te kijken en in gesprek te gaan. Onlangs zijn ongeveer 250 Trias leerlingen op bezoek geweest bij de boten. Zij konden alvast zien hoe alles is en werkt.

Vervolg Jedelooschool

Leden van de Wadden- en Schildersbuurtvereniging hebben onlangs een spandoek opgehangen aan de gevel van de Jedelooschool onder het mom dat deze school gered moet worden. Piet Keijzer vindt een mening kenbaar maken op deze manier goed, maar hij vindt het wel kinderachtig om het spandoek over die van Parteon te hangen. De bewoners beweren dat de woningbouwcorporatie liegt dat er gebouwd en gesloopt gaat worden.
Piet Keijzer: ,,De bezwaren van de bewoners zijn ingediend en worden bekeken. Dit duurt vier tot acht weken en daarna volgt het vergunningverleningproces van het hoofdgebouw, daarna zal gebouwd kunnen gaan worden. Wij communiceren iedere stap met de bewonersvereniging. Ze hoeven het niet in de krant te lezen, maar horen het van ons. Ik betreur dat wij niet constructief met elkaar spreken over de verdere uitwerking en dat niet geaccepteerd wordt dat de gemeente over de besluiten gaat.’’

Sportfondsenbad

Hemelsbreed een paar honderd meter verder van de Jedelooschool staat het voormalige Sportfondsenbad Zaanland aan de Mauvestraat. Maanden geleden zei wethouder Piet Keijzer al dat hij zich hard wilde maken voor het officiële monument dat ruim twaalf jaar niet meer in gebruik is als zwembad. Sinds jaar en dag is het pand gekraakt.
Met het gemeentelijk Grondbedrijf heeft Piet Keijzer gesprekken gevoerd over de mogelijkheden van het pand. Geld heeft de gemeente niet om het pand te behouden, laat staan op te knappen. Besloten is om op zoek te gaan naar nieuwe eigenaren die met een goed plan komen voor het zwembad. Voorwaarde is dat de vorm van het gebouw in takt blijft.
Potentiële kopers hebben in een advertentie kunnen lezen dat er een half jaar de tijd is om te reageren. Piet Keijzer verwacht dat de bestemming ‘wonen’ wordt. Bovendien gaat zijn voorkeur daar naar uit.
,,Als Inverdan straks klaar is dit een plek dat op een heel bijzonder punt ligt langs fietsroutes. Ik zou tegen de kopers willen zeggen maak er woningen van die zo bijzonder mogelijk zijn’’, zegt hij.
In de tussentijd krijgen de geïnteresseerden de gelegenheid om het Sportfondsenbad te bezoeken. Met de krakers is contact geweest vanuit de gemeente om mee te werken. Zij hebben toegezegd dit te doen en zodra alles definitief is vertrekken de krakers keurig.

Sportvelden QSC

De voormalige voetbalvelden van QSC achter het NS station Wormerveer zijn verkocht aan woningbouwcorporatie Rochdale en de Bank Nederlandse Gemeenten. De naastgelegen tennisvelden zijn eerder verkocht aan woningbouwcorporatie ZVH.
De grond was niet van de gemeente, maar van de voetbalvereniging QSC dat enkele jaren geleden is opgegaan in Fortuna. De bestemming voor de terreinen is sport en mochten geen sportclubs belangstelling hebben voor het complex dan wordt het natuur. Hier gaat de gemeente Zaanstad wel over.
Toch komt de koop van woningbouwcorporaties vreemd over wanneer de bestemming geen woningbouw is. ,,Inderdaad wij gaan over de bestemming. Misschien hebben de kopers de verwachting hier ooit huizen te mogen bouwen, maar dat zal zeker de eerste tien jaar niet gebeuren. Hoe het over 40 a 50 jaar is weet ik niet’’, legt Piet Keijzer uit. Om dit gebied toegankelijker te maken wordt op korte termijn een nieuwe tunnel onder het spoor door aangelegd.

Buurtschouw Oud-Zaandijk

Op 17 oktober is Piet Keijzer meegegaan als wijkwethouder bij een wijkschouw in Oud-Zaandijk. Dit was voor hem de eerste keer.
,,Het is goed om dit te doen. Je krijgt een beeld hoe de openbare ruimte eruit ziet en wat er aan mankeert. Denk aan groen wat niet goed bijgehouden is of verkeersborden die niet goed staan. Veel mensen willen meepraten. Ik heb ervan geleerd dat je als bestuurder niet te snel ja moet zeggen als men erom vraagt. Bijvoorbeeld in het fietspad naar het Bannehof zit een rare knik en staat een schutting dat het zicht ontneemt. Bolle spiegels moeten wel in de juiste hoek staan en dat kan hier niet’’, rond hij het gesprek af.