Praten is middel voor oplossingen

15 oktober 2007

Praten is middel voor oplossingen

De ‘Week van de Democratie’ is onzin. De ‘Dag van de Dialoog’ niet.

door Willem Croese

ZAANDIJK – De ‘Week van de Democratie’ vindt SP wethouder Piet Keijzer onzin. De ‘Dag van de Dialoog’ echter niet. Het gesprek met elkaar voeren is volgens hem de manier om tot oplossingen te komen. Schrijver Paul Scheffer is zojuist uitgekomen met het boek ‘Het land van aankomst’ waarin ook hij het gesprek propageert. Piet Keijzer’s collega Harm-Jan Egberts ontweek afgelopen week de discussie over bajesboten in Zaanstad, omdat hij zich bedreigd voelde.

Van de commotie in de aangrenzende vergaderzaal van het gemeentehuis heeft Piet Keijzer niets meegekregen, want hij was zelf in een commissievergadering. Harm-Jan Egberts kreeg het benauwd toen enkele actievoerders aanwezig waren in verband met de SP Zaanstad vragen over de voortgang van de bajesboten. Of een andere wethouder deze taak op zich moet nemen weet Piet Keijzer niet.
,, Misschien dat wij zo’n commissie vergadering beter voor moeten bereiden. Ik denk dat het onderschat is geweest. De vorige keer heeft hij vis over zich heen gekregen. Toen waren mensen op lijfelijke afstand. Dat was wel een traumatische ervaring. Ik kan mij voorstellen dat je gevoeliger wordt voor intimidatie’’, zegt de SP’er.
Toch is Piet Keijzer van mening dat je niet moet ‘schrikken’ van actievoerders. ,,Wij laten ons zeker niet wegsturen door een paar actievoerders. Ik vind dat mensen mogen actie voeren met spandoeken in de raadszaal’’.
Een bajesboot heeft inmiddels de ‘gebruikersvergunning’ van de gemeente Zaanstad gekregen. Wanneer de eerste ‘gevangenen’ op de boten komen kan Piet Keijzer nog niet zeggen. Wel weet hij te melden dat Justitie actief personeel heeft geworven voor de boten. Zo’n driehonderd arbeidsplaatsen zouden beide bajesboten moeten opleveren. De vragen van de SP Zaanstad fractie worden tijdens de volgende commissie vergadering alsnog behandeld.

Acceptatie

,, Als je geen dag of week naar je vernoemd krijgt dan mankeert er gewoon wat aan je. Ik vind het overdreven. Aandacht voor democratie vind ik goed, maar om het op deze manier te doen..’’, zegt Piet Keijzer over de ‘Week van de Democratie’. Deze week is met veel aandacht in de media aan de orde geweest.
De ‘Dag van de Dialoog’ vindt hij wel zinvol. ,,Daar is wat te doen. Zeker als het gaat over de plek die allochtonen moeten vinden in de maatschappij’’. De wethouder heeft de presentatie van Paul Scheffer’s boek ‘Het land van aankomst’ in Amsterdam bijgewoond. De schrijver was een paar dagen later samen met oud integratie minister Rita Verdonk in het televisieprogramma ‘Nova Politiek’.
,, Zowel de interviewers als Verdonk begrepen niet wat Scheffer zei. Je hebt eerst de fase van ontkenning. Wegkijken van wat er aan de hand is. Nu zit je in de fase van de confrontatie. Dit betekent in ieder geval dat er sprake is van echt contact. Weliswaar op een wat wilde manier. Wat Scheffer doet, nadat hij zeven jaar geleden het Multiculturele Drama heeft geschreven, is dat hij in gesprek is gegaan met iedereen die maar wilde. Met zijn opvattingen is hij de dialoog aangegaan. Na de confrontatie krijg je de acceptatie’’, zegt Piet Keijzer.

Ramadan

Net als Paul Scheffer vindt de wethouder dat de Islam zich moet aanpassen aan de Westerse normen. Volgens hem hoort daar ook bij dat een Imam een vrouw een hand geeft. ,,Gelijke rechten voor man en vrouw, dat homo’s mogen trouwen met elkaar, scheiding van kerk en staat en dat er geen geweld wordt gebruikt tegen vrouwen, op al dat soort verworvenheden moet je nooit willen afdingen’’, stelt Piet Keijzer.
In de Sultan Ahmet Moskee woonde hij onlangs de ‘Iftar maaltijd’ bij. Deze maaltijd is een onderdeel van de vastenmaand ‘Ramadan’ die islamieten ieder jaar hebben. In een propvolle moskee, waar zelfs gasten op de gang hebben gegeten, heeft de Zaanse wethouder samen met een Turks gezin aan tafel gezeten. Intussen spraken dominee Van der Sar, hoofdcommissaris Huijser van Rhenen en minister Hisrch Ballin over integratie en over het gesprek met elkaar.

Uniek land

Prinses Maxima sprak recent de woorden uit dat dé Nederlander niet bestaat. Piet Keijzer: ,,Ik vind op zijn minst dat zij het onhandig geformuleerd heeft. Het is zo dat de Nederlander door de eeuwen heen gekenmerkt wordt door een aantal erkende kwaliteiten en verworven waarden. Dit zijn zaken die bij Nederland behoren. De Limburger, de Amsterdammer, de Zaankanter, dat zijn inderdaad allemaal verschillende culturen. Maar er zijn ook dingen die wij als Nederlanders delen met elkaar zoals, de gelijkheid van man en vrouw, de opvatting over abortus en euthanasie, vrijheid van onderwijs, scheiding van kerk en staat, de combinatie van koopman en dominee. Daarin zijn we uniek als land. Op het moment dat je de landsgrens overgaat verandert het.’’

Kansrijk Zaanstad

Naar aanleiding van de begroting 2008 voor de gemeente Zaanstad gaat wethouder Piet Keijzer aan de slag met het nieuwe fenomeen ‘Kansrijk Zaanstad’. De bedoeling is dat ruimte vrijgemaakt wordt voor ‘marktpartijen’ om aan gebiedsontwikkeling te doen.
De omgeving van het station Koog/Zaandijk is zo’n voorbeeld. Het zal de komende tien tot vijftien jaar ingrijpend veranderen. De Guisweg wordt omgelegd, de route van het station naar de Zaanse Schans verbeterd, aan de oostkant is al een plan ingediend om een hotel te bouwen en aan de westkant komt grond vrij.
De wethouder: ,, Wij missen de capaciteiten om dit geheel op eigen houtje te ontwikkelen. In de buitenwereld zijn voldoende partijen, onder voorwaarden, die daar initiatieven in willen nemen. Die ontwikkelaars zijn bij het grote publiek redelijk onbekend, maar zij zijn organisaties die sociaalmaatschappelijk zeer verantwoorde opvattingen hebben.’’
Volgens Piet Keijzer loopt de ontwikkeling in Hoogtij niet spectaculair hard. Intussen is het college net als de SP’er van mening dat er geen zand over groen moet. ,, Ons streven is geen vierkante meter aan bedrijfsterreinen erbij in Zaanstad. Bestaande terreinen intensiveren en verdichten, dus veel slimmer gaan gebruiken. Bijzonder is dat ontwikkelaars hier ook om vragen. Als je het landschap vernielt, verliest het gehele gebied haar waarde en verdwijnen de mensen. Bedrijven komen naar plekken toe waar de mensen wonen die zij nodig hebben’’.