Rondvraag 'plataan' Koog aan de Zaan

12 oktober 2007

Rondvraag 'plataan' Koog aan de Zaan

door Anna de Groot - SP Zaanstad raadslid

Het betreft een waardevolle, karakteristieke boom uit 1945 die er nog zeer goed bijstaat en lange tijd mee kan gaan. De grond van de voormalige kleuterschool de Piramide is echter in 2004 verkocht aan de fa. Kuin, die er een viertal woningen op wil bouwen. Aanvankelijk is er vanuit gegaan dat de plataan verplaatst zou worden. Dat dit geen reële optie is had men toen al kunnen weten.

Ons werd meegedeeld dat het vigerende bestemmingsplan is gewijzigd en dat de bouwvergunning is verstrekt op 16 oktober 2006. Dat is pal voor de discussie over waardevolle bomen in de gemeenteraad van november 2006. Op 15 maart 2007 heeft de gemeenteraad de motie van GroenLinks aangenomen om bij alle bouwprojectvoorstellen en herinrichtingvoorstellen een verplichte toets van het bomenbestand uit te voeren.
Naar verluidt heeft het College in september besloten om een kapvergunning te verstrekken onder voorwaarde dat elders door de fa. Kuin een boom van “zware maat” wordt herplant.
Die zware maat betreft echter een boom met een stamomvang van 15 centimeter, wat een schijntje is t.o.v. de plataan met een doorsnede van circa 75 cm. Terecht vindt het wijkoverleg van Oud-Koog dat geen aanvaardbare compensatie.
Bovendien zou de plataan in te passen zijn geweest bij een geheel andere opzet van het bouwplan.

Wij hebben de volgende vragen:
1. Waarom is bij het verlenen van de bouwvergunning in oktober 2006 niet aan de fa. Kuin verzocht om de waardevolle boom in te passen in het bouwplan, desnoods door een woning minder te bouwen?
2. Waarom stelt u in september 2007 als eis de herplant van een boom met een stamomvang van slechts 15 cm., het geen een fractie is van de plataan.
3. Bent u bereid van de fa. Kuin een veel forsere compensatie te verlangen, hetzij door een meer volgroeide boom te herplanten, hetzij door minstens drie bomen met een stamomvang van 15 cm te planten?
4. Bent u bereid om in goed overleg met het wijkbestuur van Oud-Koog tot zo een aanvaardbare oplossing te komen?
5. Kunt u ons waarborgen dat soortgelijke situaties zich vanaf heden niet meer zullen voordoen omdat de motie van maart 2007 consequent in beschouwing wordt genomen?

Fractie SP: Anna de Groot
Fractie GroenLinks: Bert Boer