h

SP vragen over stankoverlast beantwoord

30 oktober 2007

SP vragen over stankoverlast beantwoord


ZAANDIJK - SP raadslid Anna de Groot stelde enige tijd geleden een reeks vragen over stankoverlast in de Zaanstreek aan het college. De antwoorden zijn inmiddels binnen.

1. Kunt u ons meedelen of er na april 2007 minder meldingen van stankoverlast vanuit het Westelijk
havengebied zijn geweest.
Ja. In een periods van 15 maanden voor april 2007 zijn 161 klachten geregistreerd, in een periode
van 6 maanden na april 2007 is dat gedaald naar 37 klachten.
2. Zo ja, welke maatregelen zijn genomen om de stankoverlast vanuit het Westelijk Havengebied
te verminderen.
De Provincie Noord-Holland heeft er voor gezorgd dat de olie op- en overslag bedrijven in het
Westelijk Havengebied maatregelen nemen om stankoverlast te voorkomen. Die maatregelen
bestaan uit het reduceren van de pompsnelheid van benzineachtige producten bij stabiel weer
en het installeren van een dampretourinstallatie uiterlijk 1 januari 2009.
3. Hebt u na apr/7 2007 gesprekken gehad met betrokken bewoners en gebruik gemaakt van hun
ervaringsdeskundigheid met betrekking tot het onderwerp stankoverlast.
Ja. Indien er klachten worden gemeld via het algemene telefoonnummer van Zaanstad, dan
worden de klagers bijna altijd teruggebeld door de medewerkers van afdeling Milieu- en
Gebruikstoezicht met het verzoek om de stankklacht nader te specificeren.
4. Zo ja, wat hebben de betrokken bewoners door hun ervaringsdeskundigheid kunnen bijdrage
om de stankoverlast al dan niet verminderen.
De betrokken bewoners kunnen de vorm van overlast die zij ervaren, toelichten in het telefoongesprek
met de gemeente. Aan de hand daarvan wordt onderzocht wat de oorzaak is van de
stankoverlast.
5. Wat kunt u mededelen over de communicatie in het verleden en heden over de stankoverlast?
Is de communicatie uw inziens verbeterd? Waaruit leidt u dit af.
De afdeling Milieu- en Gebruikstoezicht communiceert al lange tijd op eenzelfde wijze in het
kader van de klachtenafhandeling: bij het callcenter A2 ontvangen klachten worden bijna altijd
gebeld om de klacht toe te lichten en altijd teruggebeld door de medewerkers van de
betreffende afdeling nadat bekend is geworden wat de oorzaak is van de stankhinder. Het
callcenter A2 geeft tevens de meldingen door aan de provincie.
Naar aanleiding van de incidenten in 2006 heeft de afdeling Milieu- en Gebruikstoezicht met
het callcenter A2 afgesproken bij incidenten zo spoedig mogelijk een script aan te leveren aan
het callcenter. Het callcenter wordt irageschakeld om alle klachten telefonisch volgens het script
af te handelen en de burgers van de informatie te voorzien die dan beschikbaar is. Deze
afspraak is een verbetering ten opzichte van het verleden.
De bewoners en bedrijven misten terugkoppeling van de resultaten van metingen en andere
onderzoeken. Zowel de gemeente als de hulpverleners zullen in de toekomst ook daar beter
over communiceren.
6. Is er inmiddels een tweede bewonersbijeenkomst geweest? Zo ja, wanneer heeft deze
bijeenkomst plaatsgevonden? Hebt u daar een verslag van gemaakt?
Er is nog geen tweede bijeenkomst georganiseerd.
7. Indien er nog geen tweede bewonersbijeenkomst is geweest, wanneer hebt u deze dan gep/and?
Er is nog geen tweede bijeenkomst gepland. Zodra er een datum bekend is, zal u daarover
worden geïnformeerd.

U bent hier